Bluesbandet Ladies Got the Blues började som ett konsertprojekt på klubben Fasching i Stockholm för fyra år sedan. Tanken var att lyfta fram och hylla kvinnliga bluesmusiker genom tiderna och samtidigt uppmuntra dagens kvinnor att fortsätta.
‒Väldigt ofta är det inte de kvinnliga kompositörerna man får höra talas om, de försummas i musikhistorien och det bestämde vi oss för att ändra på, säger bandets gitarrist Moa Brandt som varit med sedan starten.
Projektet blev lyckat, i dag omfattar det både konserter och föreläsningar. Bandets medlemmar riktar strålkastaren mot storheter som Sister Rosetta Tharpe, Memphis Minnie och Big Mama Thornton bland andra.
‒Första spelningen blev en hit, publiken gillade det lika mycket som vi. Sedan dess har vi turnerat runt i Sverige och även bjudits in till konserter både i Schweiz och i Holland, säger Moa Brandt som själv saknade kvinnliga förebilder som ung gitarrist.
‒Jag har spelat gitarr hela mitt liv och mest sett killar som gör det, inte minst på den kommunala musikskolan där det bara var kända män med gitarr på affischerna på väggen. Inte en enda kvinnlig gitarrist fast det finns mängder av dem. Visst är musiken i sig det viktiga, men att få spegla sig i andra och få känna igen sig i att även kvinnor är lika bra musiker som män är superviktigt för den som är ung, säger Moa Brandt.
Ladies Got The Blues består av en kärntrupp musiker, men musikkollektivets sammansättning ändras hela tiden och på konserterna kan det vara många på scen.
‒Vi vill visa hur oerhört många bra kvinnliga musiker vi har i Sverige och en stor del i projektet handlar också om att lyfta varandra. Det blir därför utöver våra tolkningar av artister som Koko Taylor, Big Mama Thornton, Louise Hoffsten, Mavis Staples, Patti Drew och Among Lynx även en hel del låtar från de olika band vi själva spelar i vid sidan av projektet med Ladies Got The Blues, berättar Moa Brandt.