• Sätter inte Skavsta i dess rätta perspektiv, Trafikverket spelar bort en nationellt viktig resurs.
• Ett så pass sent inspel i processen försenar hela Ostlänken.
• Förslaget skapar en barriäreffekt och en uppdelning av verksamhetsområdet Skavsta.
• Skavstas framtida potential för besöksnäring, arbetstillfällen och internationell tillgänglighet har inte berörts i underlaget utan ignoreras av Trafikverket.
• Den nya bibanan blir en barriär för Nyköpings utveckling västerut. Både framtida bostäder och industri skulle påverkas.
• Förlängda restider till och från Nyköping söderifrån.
• Kraftigt förlängda restider mellan Stockholm och Skavsta.
• Risk att regionaltåg från Linköping och Norrköping kör förbi bibanan, på grund av längre restid till Stockholm - och därmed kör förbi både Skavsta och Nyköping.
• Förslaget prioriterar höghastighetståg mellan Malmö, Göteborg och Stockholm i stället för att prioritera regional arbetspendling.
• Förslaget bygger på att sex höghastighetståg i timmen ska trafikera banan i vardera riktning. Orimligt många tåg och en frekvens som inte ens finns mellan London och Paris eller Frankfurt-Köln.