Gnesta kommun är en av 216 kommuner som har köpt basala förbrukningsvaror till ockerpris av fyra bolag som ägs av Peter Gold. Hans bolag har tjänat 55 miljoner kronor på kraftiga överpriser, de så kallade Sverigefakturorna, enligt SVT:s Uppdrag Granskning.
Enligt kommunens ekonomichef Susanne Gustafsson så har de här bolagen bland annat dumpat varor som inte beställts och som de senare krävt betalning för.
– De har använt riktigt oschyssta metoder som vi senare processat kring. Vi har nu stoppat och försvårat på flera sätt för den här sortens oseriösa företag, hävdar ekonomichefen Susanne Gustafsson.
Rutinerna kring inköp, granskning och attestering av fakturor har stramats upp. Alla leveranser som inte attesterats får bara ske genom tekniska chefen, dessutom har en grind satts upp runt tekniskas verksamhet för att förhindra att varor levereras utan sanktionering.
Under tisdagen satt alla ansvariga i ledningsgruppsmöte, så SN:s frågor besvarades av kommunens högste tjänsteperson via e-post. Kommunchefen Christina Hedberg menar att fakturorna på sammanlagt drygt 1 miljon kronor inkom under åren 2004-2016.
Vilka konsekvenser har det inneburit för skattebetalarna?
– Vi har köpt för dyra produkter i relation till rimligt värde. Produkterna har dock förbrukats som vanligt, skriver kommunchefen.
På frågan kring slöseri med skattepengar och om det utkrävts något tjänstemannaansvar för brist på internkontroll, svarar Christina Hedberg:
– Leverantörerna som Uppdrag granskning undersökte har dessvärre med sina aggressiva och oseriösa metoder sålt att antal varor till Gnesta kommun. Detta är ytterst beklagligt.
Försäljarna har även skickat gåvor och presentkort till tjänstepersoner. Den dåvarande kommunjuristen skickade i januari 2016 tillbaks Coop-presentkort (cirka 700 kr) till företaget. Är det de enda presentkort som skickats tillbaka?
– Ja, oss veterligen. Det händer att kommunanställd får erbjudande om biljetter eller gåvor vid inköp. Våra rutiner är mycket tydliga och vi ska inte ta emot detta alls, då det är att betrakta som muta.
Kommunikationschef Anna Sandklef skriver på Facebook att hon är arg och bedrövad över hur det hela gått till och menar även att "enligt dåvarande rutiner så kunde det hela fortgå eftersom det även beställdes flera små leveranser."