Många fast i avtal med kritiserat gym – konsumentverket vill granska säljmetoderna

Fattigpensionären Ellen vågar inte berätta för sina barn att hon betalar närmare 500 kronor i månaden till ett gym hon sedan länge slutat besöka. Hon skäms. – Jag har två år kvar på avtalet. Jag vet inte hur jag ska komma ur det, säger hon.

Foto:

Övrigt2018-05-24 22:00

Efter att SN skrivit om två förtvivlade kvinnor som lurades att skriva på ett långt och kostsamt avtal på World class gym i Nyköping har många människor hört av sig och berättat om liknande erfarenheter. Ellen överväger nu att ta ett dyrt lån för att kunna köpa sig fri från avtalet.

– Jag hade inte alls tänkt binda mig, jag ville bara titta. Men han var så påstridig och jag kunde inte säga nej. Jag har inte alls råd med det här, det borde han ha insett när han tog kreditupplysning. Jag ringde dagen efter och försökte häva avtalet men det var omöjligt, säger en annan kvinna.

Eftersom avtalen skrivs på plats gäller inte distans- och hemförsäljningslagen.

– Det finns ingen ångerrätt och det utnyttjar gymmet. Jag tycker att det är fult gjort, säger Carolina Andersson, processråd vid konsumentverket.

Konsumentverket vann nyligen en process mot en gymkedja som hade bindningstid på upp till tre år för sina kunder. Domen gäller bara den aktuella kedjan men sätter en tydlig ribba för övriga gym.

– Både vi och domstolen anser att allt över 12 månader är oskäligt. Den här domen är vägledande och vi kommer att använda den i vårt tillsynsarbete. Vi kan göra ett föreläggande som gäller omedelbart.

Vad kan konsumenterna med långa bindande avtal få för hjälp?

– Vi har tyvärr svårt att hjälpa dem som redan är drabbade men vill att de gör en anmälan. De kan kontakta upplysningstjänsten Hallå Konsument och de kommunala konsumentvägledarna.

Flera personer uppger att de blivit utsatta för hård press i en utsatt situation och känt sig tvingade att skriva under ett avtal.

– De bör göra en anmälan så vi kan kontrollera hur det gått till när avtalen skrevs. Då kan man eventuellt gå på deras marknadsföringsmetoder. Vi är väldigt medvetna om problemet, säger Carolina Andersson.

Kristian Rubin, platschef på World class har tidigare sagt till SN att kunder som tecknat sig för längre avtal än ett år kan ändra bindningstid.

– Vi får inte längre ha avtal där man blir fastlåst i tre år. Nu kan man ompröva sitt beslut varje år.

Han säger att avtalen är framtagna och godkända av jurister och ser inga skäl att göra undantag när bläcket väl fastnat på kontraktet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!