MARCIA BESKREVS SOM en fantastisk människa, som gav barn gratis tandvård på fritiden och som precis var på väg att hämta två adoptivbarn. På Marcia Karlssons egen Facebooksida tittade en leende kvinna rakt in i kameran.
Historien fick snabbt spridning och hatet mot nysvenskar lät inte vänta på sig. Det påstods att traditionella medier inte skrev om nyheten eftersom den påstådda gärningsmannen kom från ett annat land än Sverige.
Journalister på Metro kollade upp historien, som visade sig vara en raffinerad bluff med bland annat falska Facebookkonton. Madeleine fanns på riktigt, men bedragarna hade fejkat Marcia Karlssons konto. Madeleine hade blivit nätvän med någon som inte fanns – hon var ett offer för bedragarna.
Då skapades Viralgranskaren som ett led mellan folks fingrar och delaknappen. ”Har du kollat det här? Låt oss kolla om du är osäker”, är tanken bakom satsningen.
SÅ KAN EN FEJKAD NYHET SKAPAS OCH SPRIDAS:
En påhittad profil skapas på Facebook.
En bild på en människa stjäls från Internet.
En påhittad nyhet, som ofta är upprörande, skrivs.
Ett Facebookinlägg med en länk till ”nyheten” delas. Ofta via en sida som påminner om en etablerad nyhetssajt.
Ju mer den delas, desto större social trovärdighet får ”nyheten”. När en oseriös viral- eller satirsajt sprider den vidare får den ännu mer uppmärksamhet. En, ofta anonym avsändare, kan tjäna pengar på varje klick.