Miljön förlorar när båtlivet blir snabbare och enklare

Minusgrader och is – men båtsäsongen är bara ett par månader bort. När båttrenderna synas är miljön ingen vinnare.

Snabbt ut – snabbt hem – är trenden på sjön. Således är aluminiumbåten bredvid Örjan Berg gångbar på marknaden. Lite svårare har den större båten i bakgrunden, men så har bilden också ett par år på nacken. Numera säljs färre båtar som det går att bo hela semestern i.

Snabbt ut – snabbt hem – är trenden på sjön. Således är aluminiumbåten bredvid Örjan Berg gångbar på marknaden. Lite svårare har den större båten i bakgrunden, men så har bilden också ett par år på nacken. Numera säljs färre båtar som det går att bo hela semestern i.

Foto:

Övrigt2018-01-09 22:00

Örjan Berg på Båt och motor i Oxelösund har flera decenniers erfarenhet av båtbranschen och har hunnit med tre stora båtmässor bara i år. I Düsseldorf, Stockholm och Göteborg ser trenderna ut att peka åt samma håll.

– Folks semestervanor har förändrats. Från att ha haft en sammanhängande semester på tre till fem veckor med båt, husvagn eller sommarstuga hackar man upp sin semester mer. Det är hockeyläger, självförverkligande och billiga flyg ut i EU, säger Örjan Berg.

Något han tror bidragit till att intresset för semesterbåtar, sådana man kan tillbringa hela semestern i, har minskat. Tidigare har Båt och motor bland annat varit återförsäljare för en segelbåtstillverkare, men det har de slutat med.

– De flesta vill ha dagtursbåtar nu, det är där vi har fokuserat de senaste fyra, fem åren. Möjligen att det finns en enklare koj i dem så att man kan bo ute någon natt. Det här gäller inte bara i Oxelösund utan något jag sett i hela landet, säger han.

Är det något han saknar så är det ett större miljötänk inom båtlivet. Det finns såklart de som idkar skärgårdsliv med kajak eller segelbåt. Det har funnits en trend med kajaker det senaste decenniet, men Örjan tror att den klingat av något.

– Jag är förvånad över att fler inte vill jobba seriöst för att tillverka bränslesnåla motorbåtar, men det beror förstås på att det inte finns någon marknad för det. Jag saknar miljövänliga motorbåtar. Så fort det är en förbränningsmotor så är den förstås inte miljövänlig, men bränsleeffektiva båtar finns knappt på marknaden, säger Örjan Berg.

– Det finns några snipor, men de är snarare otroligt påkostade bryggsmycken. Nu kanske man kör en miljöbil till vardags, men när det gäller båtlivet är inte miljön i fokus. Det ska gå snabbt och gärna med största möjliga motor, fortsätter han.

Om inte annan ger begagnatmarknaden för lite äldre segelbåtar en hint om läget.

– De kostar nästan ingenting, ungefär som en roddbåt. Man kan få en semesterbåt för fyra personer för 25 000 kronor om man är beredd att renovera den lite, för 50 000 kan man få en ganska hygglig båt.

Om trenden mot dagtursbåtar pågått under ett antal år så ser årets trend ut att gå ännu mer mot ett snabbt och bekymmersfritt båtliv.

– De sista åren har aluminiumbåtar varit en stark trend. De är stryktåliga och lättskötta. Det blir snabbt och problemfritt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!