Nyköpingspubliken gillar Gripen fortfarande

Nyköping Gripen Hockey ligger högt i hela hockeyettans publikliga – samtidigt som det skett endast en marginell ökning jämfört med intresset för när laget höll till i division 4.

Foto:

Övrigt2017-12-29 22:00

På denna topp tio-lista spelar nio (av tio) lag allettan efter årsskiftet. Nyköping Gripen Hockey, med ett snitt på 828, utgör undantaget. De lyckades som bekant inte skrälla sig upp över topp fem-strecket – även om de var med i den kampen fram tills den näst sista omgången av grundserien.

– Jätteroligt att vi är med så högt uppe. Vi vet ju om sedan Nyköpings Hockey-tiden, och från tiden i de lägre divisionerna, att det finns bra publik här i stan, säger Magnus Eriksson i klubbens sportgrupp.

– Vi jobbar på att få till bra arrangemang runt omkring matcherna. Publikvärdar som finns tillgängliga, försäljning, en livlig, engagerad speaker och så vidare, fortsätter han.

Den lilla Rosvallahallen – skön nostalgi för de hockeyfrälsta i Nyköping – fick till den här säsongen stryka på foten. Nyköping Gripen Hockey huserar i stora Rosvallahallen.

– Vilket vi ju i huvudsak gjorde i kvalserien till division 1 också, säger Eriksson.

– Det fanns en del delade meningar om det, men nu när det handlar om division 1-nivå så gäller det att ha en bra arena. Inga konstigheter med det egentligen. Nu har jag inte reglerna i huvudet, men om det är så att det finns en bättre anläggning att tillgå så ska man använda sig av den. Det är också en naturlig flytt då vi växt till oss både sportsligt och organisatoriskt, säger Eriksson, angående lilla kontra stora ishallen.

Han ser förstås också vilka värden den lilla Rosvallahallen bär med sig.

– Den har ju sin charm och det blir ju ett härligt tryck på matcherna där. Samtidigt, i den stora hallen kan vi erbjuda en sittplats till alla – även om det blir mera ödsligt.

Ett annat värde som kommer på tal ibland är vikten av den lokala touchen på lagbygget, och vad en sådan aspekt kan göra för publiktillströmningen.

– Vi strävar efter att ha en lokal kärna av spelare med rötterna här. Det lockar farmor, mormor och kompisarna till att köpa säsongskort. Det har vi märkt genom åren. Samtidigt är det sportsliga viktigast när man är uppe på den här nivån. Det är en balansgång det där, säger Magnus.

Han hittar samtidigt något som, om det slår väl ut, på sikt kan bidra till en god lokal återväxt om Nyköping Gripen Hockey lyckas etablera sig i ”ettan”.

– Vi hoppas ju att vårt J20-lag kan gå upp i högsta serien – och att vårt J18-lag kan bli kvar där.

Han har noterat att årets publiksnitt är i linje med säsongen som Gripen lirade ända nere i division 4 – det vill säga säsongen efter Nyköpings Hockeys konkurs. Förhoppningen på sikt är att locka fler nya åskådare. Och snittmässigt ligga runt 1000-strecket – utan draghjälp från Gripendagen.

– Mer publik ger mer intäkter, vilket i sin tur kan locka mer barn och ungdomar till hockeyn. Men det är samtidigt svårt då folk har så mycket annat. Söndagar kan vara svåra, och alla motståndarlag i ”ettan” är inte så lockande. Och vi sänder ju våra hemmamatcher, konstaterar Magnus.

Publiksnittet under Gripenresan genom seriesystemet

Säsongen 14/15 (division 4): 806 (731 i grundserien, 880 i allfyran).

Säsongen 15/16 (division 3): 633 (595 i grundserien, 671 i alltrean).

Säsongen 16/17 (division 2): 789 (720 i grundserien, 858 i alltvåan).

Säsongen 17/18 (division 1): 828 (i grundserien – fortsättningsserien och eventuellt playoff-spel väntar efter årsskiftet).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!