Nytt naturgasdrivet fartyg anlände till Oxelösund

Transporterna av råvaror på Östersjön ska bli miljövänligare är förhoppningen. I tisdags anlände det första av två sprillans nya fartyg till Oxelösunds hamn, som drivs på metangas.

Douglas Hilborn, vd för Oxelösunds hamn berättar att fartyg drivna på naturgas har funnits relativt länge i Östersjöns trafik men att det då har handlat om större båtar.

Douglas Hilborn, vd för Oxelösunds hamn berättar att fartyg drivna på naturgas har funnits relativt länge i Östersjöns trafik men att det då har handlat om större båtar.

Foto:

Övrigt2018-08-07 19:32

Haaga heter fartyget och ägs av det finska rederiet ESL Shipping. Namnet är taget efter en stadsdel i Helsingfors, men den huvudstaden kommer skeppet sannolikt inte besöka i någon större utsträckning. Det är framförallt mellan SSAB-städerna Luleå, Raahe i Finland och Oxelösund som rutten kommer gå.

När fartyget anlände till Oxelösund i tisdags var det fyllt med det miljöproblematiska fossila bränslet koks, något som SSAB hoppas kunna fasa ut i framtiden och ersätta med vätgas i stället.

Resan från Japan, där kokset lastades på, gick till mycket stor del på naturgas – motorn behöver några procent diesel för att tända. Tanken är att fartyget ska fortsätta drivas på naturgas vid sina resor på Östersjön. Enligt rederiets egna beräkningar ska koldioxidutsläppen lite drygt halveras i jämförelse med att fartyget endast går på diesel.

Den flytande kalla metangasen måste fraktas med lastbilar till fartyget. Oxelösunds hamn hoppas kunna bidra med naturgas direkt från deras planerade naturgasterminal i framtiden.

– Det är framför allt SSAB som behöver det bränslet när de stänger koksverket, masugnarna och smälter skrot istället. Men även båtarna kan tanka sitt bränsle här direkt då, säger Douglas Hilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Båtbyggandet har delvis EU-finansierats men även SSAB och Oxelösunds hamn har varit delaktiga i projektet, som kallas Bothnia bulk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!