Redan innan budgeten presenterades anade Helena Dahlström, ordförande i Nyköping Pride, att budgeten som hon ansåg var “väldigt liten” inte skulle gå ihop.
– Min känsla är att vi kommer att behöva använda en del av förlustgarantin, berättade hon tidigare för Södermanlands Nyheter.
Nu står det klart att Nyköping Pride fick in över en halv miljon kronor under eventet 30 juni till 1 juli. Omkring 56 000 kronor saknas för att täcka kostnaderna på strax över 600 000 kronor.
Från början var det tänkt att Arbetarnas bildningsförbund (ABF) skulle stå för utbildningsfilmer, marknadsföring och administration. I och med att arrangörerna sedan beslutade att starta en egen förening behövde de själva ansvara för dessa poster.
De anställde en projektansvarig och lönekostnaderna ökade därmed nämnvärt och hamnade på omkring 130 000 kronor totalt. Något som ekonomichef Maria Fredriksson reagerade på när hon först tog del av den ekonomiska redovisningen. När det sedan stod klart att såväl en projektanställd som säkerhetsvakter ingick i beloppet, var det inte några konstigheter, anser hon.
– I stora drag hade de lägre kostnader än vad de hade räknat med. Sedan fick de inte in lika mycket intäkter från sponsorer som de ville, men det är förståeligt eftersom det var första gången, säger Maria Fredriksson, på Nyköpings kommun.
Kommunstyrelsen beslutade i februari att föreningen får en förlustgaranti på 200 000. Nyköping Pride vill nu nyttja 110 000 kronor av de öronmärkta pengarna.
Nyköpings kommun bidrog med 300 000 kronor och samarbetspartners och sponsorer med drygt 200 000. Sörmlands sparbank, Svenska Kyrkan, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet stod bland annat bakom evenemanget. Sponsringen och biljettintäkterna för eventet med Mark Levengood nådde dock inte nivån som arrangörerna hade hoppats på.
Nicklas Franzén (V), ledamot i kommunstyrelsen, är positivt överraskad av Nyköping Pride.
– Jag tycker att det är imponerande att de kunde hålla de ekonomiska ramarna så pass bra ändå, säger han.
Nu kommer kommune att utvärdera evenemanget och ta ett beslut angående nästa år.
– Jag har väldigt svårt att se att vi inte kommer att köra om arrangörerna är på, nästa år tror vi att fler aktörer inom näringslivet och till exempel fler krogar hakar på. Det här var ju första året och folk hade ingen aning om hur mycket människor det skulle locka, säger Nicklas Franzén.
Personligen har han inte varit på något event i Nyköping som lockat så många besökare.
– Det var fantastiskt att se hur staden stod upp för kärleken, säger han.