När förbundet nu har kommit med den officiella kalendern för rally-SM 2019 finns SMK Nyköpings Gästabudstrofén med som SM-deltävling nummer tre den 15–16 juni.
Det som är mest klart är att man tänker mycket på att göra det till en publiksuccé, trots att veckoslutet innehåller skolavslutningar. Rallyledningen har letat och funnit en centralt belägen plats där det ska bli allt från servicestation till tävlingscentrum.
– Ja, där har vi hittat en i det närmaste perfekt plats och hoppas att kunna få klartecken att använda den inom någon vecka. Grunden i planeringen är att vi ska ha ett riktigt tävlingscentrum inne i Nyköping där bilarna ska återkomma så ofta som möjligt, säger SMK Nyköpings ordförande Hampus Juteryd.
Arrangemanget är givetvis stort för klubben på alla sätt.
– Det är riktigt skoj – men också en jättestor utmaning. Vi måste få en starkare organisation och lyckas engagera HELA klubben, säger Juteryd.
– Det kommer kanske inte lika mycket förare, men hela eliten och därmed troligen mycket mera publik.
Sedan är det helt andra krav på specialsträckornas längd.
– Ja, de enskilda sträckorna måste upp i längd. Här ska det vara sju–åtta kilometer. Sedan behöver vi komma upp i tio mil totalt.
I år hade Gästabudstrofén fyra mil specialsträcka, som är den del där man klockar tid. Transportsträckorna körs efter gällande trafikregler. En winwin-grej för arrangör och publik som är ganska vanligt är att köra samma specialsträcka fram och tillbaka.
– Vi kommer absolut försöka åka samma sträcka två gånger. Då blir det mycket lättare att komma ut och titta på biltävling också, men det blir ändå mycket att rådda i för att dels hitta vägar som verkligen håller för ett helt startfält och dels göra rallyt lättillgängligt för alla. Det arbetet pågår för fullt just nu.
Exakt var specialsträckorna kommer att gå är inte riktigt klart. Vägarna mellan Buskhyttan och Fada som brukar finnas med i Gästabudstrofén blir lite korta och kommer att sparas detta år.
– I och med att det inte är färdigförhandlat och klart med markägare så vill jag inte säga vilka områden som vi vill använda, men det blir ett långt rally som vi vill sprida ut i tre olika etapper. De kommer enligt grundplanen ligga på olika sidor av Nyköping.
Blir det inga serviceplatser ute på de tre etappområderna?
– Nej, enbart tankzoner, vi vill ju som sagt försöka få tillbaka dem till Nyköping så ofta ni kan. Det passar också teamen med central service.
Det allra roligaste som klubbordförande är kanske den sidoeffekt som det egna SM-arrangemanget och många deltävlingar i den här delen av Sverige har medfört.
– Det är väldigt många i klubben som kommer att satsa på rally till nästa år, flera med nya bilar. Några hårdsatsar och vill köra hela SM-serien nu när det finns en hemmatävling och överkomliga resor i övrigt. Så det här ska bli RIKTIGT kul.