Sista rallyt med fyrhjulsbilen

För tredje året i rad står Janne Pettersson och Lasse Andersson på startlinjen i Svenska Rallyts klassikerdel. Men det blir förmodligen sista tävlingen med bilen. – Förbundet har förbjudit fyrhjulsdrift i historiska klassen till i år. Lite tokigt resonemang är det, konstaterar Janne.

Foto: Nordin Sandra

Övrigt2019-02-12 20:00

Orättvist, det ger de fyrhjulsdrivna bilarna för stor fördel. Där har ni i huvudsak orsaken till att dessa bilar inte kommer att få köra Riksmästerskapet för historiska rallybilar 2019. Extra surt för Janne och kartläsaren Lasse Andersson eftersom de 2017 fick brons och i fjol knep silvret i RM. Det var alltså upplagt för ädlaste medaljen 2019.

– Ja så var det ju tänkt. Det var ju det naturliga steget, säger Janne med ett skratt.

Han tycker inte beslutet är speciellt väl underbyggt men accepterar att det är så. Konstaterar dock att det finns fler, även de som inte kör fyrhjulsdrift, som tycker att nyordningen är galen.

– Det var ju så här det såg ut förr också, säger Janne.

Nu ser det ut att bara bli Svenska Rallyt de kör, sedan har Audi Quattron av 1983 års modell gjort sitt med största säkerhet. Att de får vara med där beror på att tävlingen har internationell status. Hur det blir med Midnattssolsrallyt vet inte Janne än, de har inte beslutat hur man ska göra med de fyrhjulsdrivna bilarna.

– Men jag har inte sett någon inbjudan från dem än. Så vi måste ta ett beslut nu i vår. Vi kan inte ha en bil vi inte får köra med, slår han fast.

Både han och Janne vill väldigt gärna fortsätta köra i historiska klassen. Så Janne har börjat leta efter en ny bil.

– Men bara sporadiskt. Vi måste också bli av med den här först. Så vi har sagt att vi ligger lite lågt.

Till den oerhört populära stortävlingen i de värmländska skogarna är det full satsning. Inte minst gäller det Janne som var sjuk i fjol och inte kunde vara med. Då ersatte Jannes bror Hasse, vanligtvis mekaniker i teamet, i kartläsarstolen.

– Det har varit fantastiska förhållanden. Men nu är mildvädret nått även norra Värmland. Det ska tydligen bli varmt i helgen.

Det kan ställa till det för förarna. De två senaste åren har Janne slutat som totalfemma.

– Och startfältet blir inte lättare med åren.

Fyra av de fem förarna som var före Janne i fjol finns på startlinjen även i år. Mats Jonsson, 18-faldig SM-vinnare är med liksom förre norske storföraren Petter Solberg. Med finns också fjolårets totalvinnare Kenneth Tomasson.

– Det är Daniel Wall som inte är med. Men det är andra bra som är med. Mikael Wisti var före mig för två år sedan. Arne Rådström har varit före mig. Han har ju åkt jämnt med Petter Solberg. Han bor i Värmland och har en viss fördel av att känna vägarna.

Åtta specialsträckor väntar fredag och lördag. Men redan under tisdagen åkte de upp till Torsby som är tävlingscentrum.

– Det är rek av vägarna redan på onsdag. Tidigare har de komprimerat det mera. Nu tar det tyvärr för mycket tid i anspråk.

Bilen är genomgången. Fast det handlar mest om att visuellt kolla att grejer sitter fast. Allt byts inte ut.

– Vi börjar lära oss vad som är svaga punkter.

I fjol gick en drivaxel av precis vid starten av sista specialsträckan. Teamet kunde dock åka vidare på driv i två hjul.

– Det kan ha varit vid Colins Crest (det berömda krönet på näst sista specialsträckan där bilarna kan flyga väldigt långt) som var lite av knäcken (för drivaxeln). Efter Colins Crest är det inte långt kvar till mål, funderar Janne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!