Speedwayallsvenskan utökas – till sex lag

Elitserien stängs och allsvenskan utökas till sex lag. Det är bara två av påfallande många stora förändringar till nästa års speedwayallsvenska – där nästan ingenting är sig likt från i år.

Övrigt2017-09-06 08:00

Om vi börjar med en påtaglig positiv nyhet är det så att elitserien utökas med två lag. Och det blir inte, som Griparnas lagledare Anders Fröjd har varit inne på vore en bra idé, ett finländskt allstarlag som kommer över på fredagar – ungefär samma modell som sexlagsmatcher här invid.

Nej, det blir två lag dit elitserieklubbarna är piskade att släppa förare.

– Det är kanon att det blir sex lag och fyra lag till slutspel. Där är jag positiv, säger Griparnas ordförande Percy Lundkvist.

Därmed ser det ut att bli Griparna, Valsarna, nedflyttade Piraterna och så mest troligen Vargarna i nästa års allsvenska – tillsammans med två kombilag. Därmed avskaffas tvånget att ha division 1-lag för elitserieklubbarna.

För att de riktigt unga förarna ska få en hård men utvecklande miljö inför man något som Percy däremot inte gillar – lägre snittak och tvång att ha minst två svensklicenserade förare med ett ingångssnitt på 0,500 i startsjuan. Snittaket sänks tillbaka till 9,5 efter att ha varit uppe på höga 10.25. En dramatisk sänkning.

– Jag var emot det. Ja, jag tycker att det är för jävligt. Det bästa vore om de tog bort snittaket också. Eller behöll det på 10,25, så är det ju frivilligt hur man vill bygga sitt lag. Det här är larv, jag tror inte att man tjänar på det ekonomiskt, säger Percy.

Men Speedwaysverige blöder och man stänger därför elitserien.

– Jag vill ju i grunden att den ska var öppen, så att stänga är ju både på gott och ont. Det som vinner allsvenskan går upp, och det lag som slutar sist i elitserien åker ut - piska och morot. Det är det bästa. Men som läget är nu så måste ju Svemo titta den klubbens ekonomi, har man inte tre miljoner i plånboken kan man inte gå upp i elitserien.

Hur skulle ni ha gjort om ni hade tagit er till allsvensk final och så vunnit den?

– Då vi varken har ekonomi eller en hemmaarena som håller måttet för att kunna gå upp nu krävs en tre- eller fyraårsplan – och stöd från kommunen till arenainvesteringar.

Utöver alla nya regler där det också bara blir sjumannatrupper med förare över 0,5 i snitt har alla allsvenska klubbar utom en skrivit under ett avtal sinsemellan där det bara är tillåtet med en enda utländsk förare – något som både Västervik och Vargarna har hållit redan i år medan Griparna ibland har kört med två polska förare.

– Vi kommer ha två utländska förare även nästa år. Jag var den enda som inte skrev under.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!