Det är en artikel på Sveriges kommunikatörers hemsida med rubriken: "Sveriges Kommunikatörer bemöter drevet mot kommunikationsenheterna i Sörmland", som bland annat Cecilia Schön Jansson uttalar sig. Sveriges kommunikatörer är landets största nätverk för kommunikatörer, med 7500 anslutna, uppger man på sin hemsida.
I artikeln anser man att granskningen ger en onyanserad och missvisande bild där kommunikatörerna framställs som propagandister. Cecilia Schön Jansson säger i artikeln:
– Det journalisterna i det här fallet inte verkar förstå är att samhället har förändrats och att satsningar på kommunikation är allt viktigare för att upprätthålla effektiva organisationer och tillgodose medborgare med relevant information i rätt forum. Sedvanligt reducerar även journalisterna kommunikatörsyrket till att endast omfatta lobbying och PR.
En grundförutsättning för en effektiv organisation är att få informationsflödena både internt och externt att fungera. Det visar även stora vinstdrivande företags satsningar på kommunikation - och därmed är det inte bortkastade skattepengar, står det i artikeln.
Kommunikatörerna i myndigheter har en demokratisk uppgift att upplysa medborgarna om olika händelser, kriser, lagstiftning och om verksamheten och att den ska vara transparent, fortsätter man i artikeln.
Anledningen till att antalet kommunikatörer ökat beror på digitaliseringen; medborgarna kräver snabbare information; informationen ska vara på olika språk och till olika målgrupper, menar Sveriges kommunikatörer.
Även professor Patrik Hall får kritik för sitt uttalande i granskningen "Ska man hårddra det så ägnar sig kommunikatörerna åt propaganda i någon mening. Det är starkt vinklad information kommunikatörerna ägnar sig åt". "Det är långt i från alla kommunikatörer som arbetar med lobbying, PR och medierelationer, en stor del av kommunikatörerna arbetar med den interna kommunikationen", anser Sveriges kommunikatörer.