Det Ă€r en artikel pĂ„ Sveriges kommunikatörers hemsida med rubriken: "Sveriges Kommunikatörer bemöter drevet mot kommunikationsenheterna i Sörmland", som bland annat Cecilia Schön Jansson uttalar sig. Sveriges kommunikatörer Ă€r landets största nĂ€tverk för kommunikatörer, med 7î500 anslutna, uppger man pĂ„ sin hemsida.
I artikeln anser man att granskningen ger en onyanserad och missvisande bild dÀr kommunikatörerna framstÀlls som propagandister. Cecilia Schön Jansson sÀger i artikeln:
â Det journalisterna i det hĂ€r fallet inte verkar förstĂ„ Ă€r att samhĂ€llet har förĂ€ndrats och att satsningar pĂ„ kommunikation Ă€r allt viktigare för att upprĂ€tthĂ„lla effektiva organisationer och tillgodose medborgare med relevant information i rĂ€tt forum. Sedvanligt reducerar Ă€ven journalisterna kommunikatörsyrket till att endast omfatta lobbying och PR.
En grundförutsÀttning för en effektiv organisation Àr att fÄ informationsflödena bÄde internt och externt att fungera. Det visar Àven stora vinstdrivande företags satsningar pÄ kommunikation - och dÀrmed Àr det inte bortkastade skattepengar, stÄr det i artikeln.
Kommunikatörerna i myndigheter har en demokratisk uppgift att upplysa medborgarna om olika hÀndelser, kriser, lagstiftning och om verksamheten och att den ska vara transparent, fortsÀtter man i artikeln.
Anledningen till att antalet kommunikatörer ökat beror pÄ digitaliseringen; medborgarna krÀver snabbare information; informationen ska vara pÄ olika sprÄk och till olika mÄlgrupper, menar Sveriges kommunikatörer.
Ăven professor Patrik Hall fĂ„r kritik för sitt uttalande i granskningen "Ska man hĂ„rddra det sĂ„ Ă€gnar sig kommunikatörerna Ă„t propaganda i nĂ„gon mening. Det Ă€r starkt vinklad information kommunikatörerna Ă€gnar sig Ă„t". "Det Ă€r lĂ„ngt i frĂ„n alla kommunikatörer som arbetar med lobbying, PR och medierelationer, en stor del av kommunikatörerna arbetar med den interna kommunikationen", anser Sveriges kommunikatörer.