– Det gäller att ta chansen när möjligheten kommer. Vi ser jättestora möjligheter för alla såväl stora som små, men också nya, företag i vår region, säger Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren.
Den nya höghastighetsbanan är ett infrastrukturellt mastodontprojekt. Ostlänken blir den första delen av det höghastighetsnät som Trafikverket planerar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Oststräckan går mellan Järna och Linköping. Byggstart sker i sommar och hela banan ska stå klar 2028. När de första tågen börjar rulla på den 15 mil långa rälsen har man också byggt 200 broar och 20 kilometer tunnlar.
Handelskammaren beräknar att det kommer att krävas 25 000 årsarbeten för att bygga banan mellan Järna och Linköping. 19 000 kommer att behövas i direkt anslutning till järnvägen, resterande arbetstillfällen kommer att skapas genom tillväxteffekter som projektet genererar. Anna Lövheim ser utvecklingsmöjligheter inom kringliggande branscher som handel, transport, hotell och restaurang.
När kan man som företagare se effekten av Ostlänken?
– Det har redan dragit igång. Det är lätt att tro att det inte har börjat bara för att första spadtaget inte har tagits. Men projekteringsfasen har redan upparbetat miljardbelopp.
– Det första spadtaget tas i sommar för att bygga Kardonbanan i Norrköping. Det är startskottet för Ostlänken.
Det säger sig själv att bygg- och anläggningssektorn är den självklara vinnaren i Ostlänkens kölvatten. Samtidigt råder kraftig brist på arbetskraft i branschen.
– Det är redan fullt tryck där. Det är ett trängt läge och vi behöver verkligen alla personer vi kan få att vara med att bygga.
Finns det någon risk att utbyggnaden bromsas på grund av arbetskraftsbrist?
– Nej. Det kommer att komma hit stora företag utifrån. Vi vet att det finns stora europeiska företag som har visat intresse och som är i kontakt med Trafikverket för att buda i upphandlingarna.
– Det kommer att finnas folk till Ostlänken, men den blir till i ett tidevarv när det byggs mycket generellt. Här kan man använda de utrikesfödda som finns med kompetens och erfarenhet inom den här branschen, eller som kan lära sig yrket.