Det går bra nu, fin parspeedway – hade du inga problem alls i tisdags?
– Nej, det är inte mycket att säga, det mesta flyter på just nu.
Hu kommer det sig att starterna plötsligt är både snabba och stabila – gång på gång?
– Det är många små saker. Jag har lagt ner ganska mycket tid på startträning. Sedan litar jag på grejorna. Det gäller att sätta alla bitar på plats. Nu sitter de och jag har fått bra självförtroende av det.
Det ser rätt jämnt ut på papperet när Griparna tar emot klassikern Valsarna från Hagfors. Visserligen har Griparna fördel av hemmaoval, men Valsarnas Ludvig Lindgren och Filip Hjelmland som båda har börjat säsongen bra har kört mycket i Nyköping. Även om det var några år sedan nu har även Pontus Aspgren, som gjorde comeback med Smederna i tisdags, haft Svansta som hemmabana under en kort tid och gjort det bra här. Tomas H Jonasson vann SM när tävlingen avgjordes på Nyköping motorstadion.
Det kan bli rätt många tuffa heat, Lindgren och Jonasson tillhör väl inte allsvenskans snällaste förare ute på banan när de är i form?
– Det är bra motstånd helt enkelt så det kommer säkert att bli många tuffa heat – och man får inte underskatta någon i speedway. Nu brukar jag inte titta ett dugg på lagen vi möter eller analysera motståndarna. Men jag måste vara på tårna om det ska gå bra på torsdag också, så är det ju.
Du snackade om att träna starter – men det är inte så att det går att nöta 50–100 på en träningskväll va?
– Nej, det är tyvärr inte i speedway att man kan göra som en löpare. För oss blir kopplingarna varma och brinner upp till sist. Det är klart att det går att träna starter men inte så många åt gången.
Brukar du titta på mekaniken eller den som släpper tejpen?
– Nej, det går inte att läsa domaren hur han släpper tejpen, man måste vara med och fokuserad hela tiden på själva tejpen. Sedan är det ibland bättre att vara några tiondelar långsammare och verkligen komma i väg än att bli bortdömt om man sätter en helt perfekt start.
Du snackade tidigare i våras om ganska många små förändringar med cykeln – har inställningarna blivit så här pass mycket bättre?
– Det är en kombination mellan förare och cykel. Men visst är materialet viktigt, allt från motor till inställningar av styre, sadel och val av däck. Om inte cykeln funkar som jag vill ha den spelar det ju ingen roll hur snabbt man släpper kopplingen om man inte hoppar i väg.
Det jag slås av är att även de gånger du går in stentufft framför en motståndare i första sväng just nu ser det väldigt stabilt och följsamt ut – känns det ungefär så på cykeln också?
– Ja, det är faktiskt så, det känns jättestabilt. Jag känner mig helt enkelt mer bekväm på cykeln än jag någonsin har gjort. Det har också med alla de här inställningarna att göra; ramar, sadlar och styren. Jag har testat massa och just den här säsongen hittat allt som passar, då funkar det så här bra.