Listan visar de resebolag som vägrat kompensera sina kunder, trots rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Enligt SVT Nyheter trotsade det ungerska lågprisbolaget Wizz Air, som flyger från Skavsta flygplats, ARN:s utslag i 18 fall. Tvåa på listan blev Norwegian Air med 14 ärenden.
Flygresenärer kan få ersättning med upp till 600 euro om flyget är mer än tre timmar försenat. Kravet ska ställas till flygbolaget.
Enligt Norwegians kommunikationschef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, följer bolaget nämndens beslut i nio fall av tio.
– Men när vi anser att de har gjort en helt felaktig bedömning väljer vi att inte följa deras rekommendationer. Det kan till exempel handla om att det varit en strejk, ett blixtnedslag, eller andra saker som orsakat förseningen som vi inte kan påverka, säger hon till SVT.
"Svarta listan" publiceras årligen av tidningen Vagabond, i samarbete med Råd & Rön.