Många säkerhetsdetaljer skyddade Jonna vid kraschen

Sexpunktbälte, sidoöron i stolen, platta på ryggen som fixerar huvudet och en skyddande bågar inuti bilen. Jonna Eson Brådhe och Caroline Gassner kan tacka en mängd säkerhetsdetaljer för att de klarade sig undan kraschen helt och hållet.

Jonna Eson Brådhes Mitsubishi var ordentligt tilltygad utvändigt efter kraschen. Men hon och kartläsaren Caroline Gassner klarade smällarna bra tack var alla säkerhetsdetaljer inuti bilen.

Jonna Eson Brådhes Mitsubishi var ordentligt tilltygad utvändigt efter kraschen. Men hon och kartläsaren Caroline Gassner klarade smällarna bra tack var alla säkerhetsdetaljer inuti bilen.

Foto: Magnus Grimstedt

Rally2024-05-14 04:43

Nyheten i korthet

  • Rallyföraren Jonna Eson Brådhe och kartläsaren Caroline Gassner undgick skador i en krasch under SM-deltävlingen Rally Nyköping, tack vare bilens säkerhetsutrustning.
  • Bilen var utrustad med bland annat sexpunktbälte, sidoöron i stolen, ryggplatta och skyddsbågar, vilket hjälpte duon att undgå skador trots omfattande plåtskador på bilen.
  • Trots olyckan planerar Jonna att återvända till vägarna så snabbt som möjligt, men bilen behöver omfattande reparationer, inklusive nya bakskärmar, dörrar, baklucka och bakruta.

– Man kommer bara att vara lite mörbultad i några dagar, säger hon.

Avåkningen och kraschen SMK Nyköpings Jonna Eson Brådhe gjorde i slutet av den tionde specialsträckan under SM-deltävlingen Rally Nyköping har setts av många. Hon och kartläsaren Caroline Gassner klarade sig utan skador även om plåtskadorna blev omfattande. Det kan de tacka alla säkerhetsdetaljer rallybilarna är utrustade med.

– Vi har ett sexpunktbälte, dels från grenen upp till naveln, säger Jonna Eson Brådhe. 

Sedan sidobälten från båda hållen och bälten över axlarna. Allt detta låses ungefär vid naveln. 

– Sedan drar jag åt så hårt att man knappt kan andas.

undefined
SMK Nyköpings Jonna Eson Brådhe.

30-åringen har också en väst med remmar som hon tar på sig. Den innefattar också en ryggplatta. Västen och remmarna kopplas samman med hjälmen.

– Det gör att jag bara kan röra huvudet framåt någon centimeter.

De djupt skålade stolarna har också "öron" på sidorna. De ska göra att huvudet inte går som en jo-jo om ekipaget rullar. Allt detta tillsammans gör att föraren sitter fixerad och fast.

– Om jag inte spänt loss mig efter en sträcka ser jag inte åt sidorna.

Öronen på stolen var också de som "jobbade" vid rullningen. Men det var inte det som var det värsta för duon.

– Det var när det tar stopp i diket. Själva rullningen reagerade jag inte på.

undefined
Jonna Eson Brådhe håller på att analysera varför hon fick en så kraftig retur som gjorde att bilen for ner i diket. Några kilometer innan avåkningen körde hon på en sten. Det kan vara en orsak.

När Jonna kanade ner i diket slog hon inte av på takten direkt.

– Första instinkten är att man tar sig upp igen, säger hon.

Sedan finns också skyddsbågar inne i bilen vars uppgift är att försöka hålla ihop karossen.

– Vi fick inte åka hem förrän en tekniker hade besiktat bilen. Det gjordes direkt. Störtbågen hade inga skador.

Visst kommer bilen att behöva renoveras. Det kommer att behövas nya bakskärmar, nya dörrar, ny baklucka, ny bakruta. Ändå är hon nöjd över att det "bara" var det.

– Det minsta man vill är att buren (skyddsbågarna, reds anm) blir skadad för det blir kostsamt.

undefined
Kraschen.

Så nu blir det till att göra en översyn över ekonomin. Jonna vill tillbaka ut på vägarna så fort det går.

– Det tempot vi hade nu har jag inte haft innan.

Rullningen var hennes tredje i karriären.

– Den senaste var för nio år sedan så det var ett tag. Och då hade jag inte det tempo jag har nu.

undefined
Massor av publik kantade SM-vägarna. Här är det SMK Hammarens Henrik Oscarson i en Saab 9-3 som är i blickfånget.

Publikmässigt blev tävlingen en succé.

– Uppemot 20 000 åskådare med tanke på program- och biljettförsäljning. Men det är svårt att sia, säger tävlingsledaren Hampus Juteryd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!