– Vi åker på onsdagkväll bara coronatestet jag gör idag (läs tisdag) blir godkänt. Man måste ha ett färskt intyg för att få komma in i Finland, säger Christoffer eller Chribbe som han kallas.
Tävlingen i trakterna av Åbo börjar sedan på fredag. Och den gör det för alla deltagande svenskar, "generellt sett väldigt många" enligt Chribbe, något annorlunda.
– Det blir två och en halv mil på asfalt med grussättning och grusdäck. Vi åker aldrig asfalt i Sverige på det sättet, säger han som testade på detta nyligen.
– Det är lite lurigt om man ska använda helt nya däck eller begagnade, funderar han.
Haglund och hans team kom fram till att begagnade däck var bäst och kommer att börja med det.
– Sedan på lördagen är det sju och en halv mil vanliga grusvägar.
Tävlingen kallas Västkustrallyt och är också en deltävling i det finska mästerskapet. Haglund kommer att ha en förarkollega från Team Nybe med sig över, Jonas Åkesson.
Varför detta beslut?
– Vi har testat och testat och testat, farten finns. Nu vill man ha några mil i kroppen också till när tävlingarna i Sverige startar igen, säger Haglund.
När svenska säsongen kan komma igång på "riktigt" igen är dock oklart. Kanske med Gästabudstrofén 3 juli.
Till säsongen har han bytt sin Ford Fiesta mot en Skoda Fabia, båda fyrhjulsdrivna.
– I början var jag inte så jätteimpad, erkänner han om sin nya bil.
– Men nu när vi justerat den så den passar mig och min körstil är den fantastisk.