2017 rasade motorn på Eric Johanssons Volvo. När renoveringen drog ut på tiden beslutade han sig för att bygga en helt ny rallybil från grunden. Han hade ändå aldrig riktigt gillat egenskaperna på Volvon han hade. Nu skulle han bygga en ny bil som passade honom perfekt.
Först nu är 36-åringen tillbaka.
– Vi sa att vi stressar inte, gör det ordentligt, säger han.
Erkänner dock att det av olika anledningar varit upp och ner med projektet. Ibland har det gått i stå.
– Jag är ju ensamföretagare, driver jordbruk själv.
En annan orsak är enkel:
– Det kostar en massa pengar, det är extremt dyrt, säger Eric Johansson och funderar på om en miljon räcker.
En tid byggde han även klart en Mitsubishi som sedan såldes.
Men nu är bilen äntligen klar. En bil där varje detalj är noga genomtänkt.
– Det är en Volvo från -92, ja karossen alltså. Det är bara utvändigt det är Volvo, annars är det bara specialgrejer.
En sprinttävling har han kört.
– Och så var vi föråkare på en tävling i Götene. Det var första gången i skogen.
Det gick sådär.
– Vi har mycket att jobba på om man säger så. Det här med att lyssna på noter (kartläsarens vägbeskrivning) är färskvara, säger Eric Johansson.
Vid sin sida har han Mathias Cederstam, som även är Erics granne i bostaden utanför Vrena. Även Mathias har haft ett långt uppehåll från sin nisch, att läsa noter.
– Och han har aldrig varit på den nivå jag varit.
Så några förväntningar på Rally Nyköping har duon inte.
– Där jag var när jag slutade, det är långt dit. Skulle jag försöka köra som när jag slutade åker jag av vägen.
De är ute efter att få så många mil som möjligt. Det viktiga är att komma i mål.
– Vi ser det mer som träning och att komma igång.
Eftersom bilen är ny vill han också lyssna på hur nya bilen beter sig samtidigt som han ska lyssna på Mathias noter. Det blir lätt lite rörigt då.
– Men fram på sensommaren och hösten kommer det nog att gå bättre. Det är planen i alla fall.
De ser ändå fram emot tävlingen.
– Vi är trötta på att skruva nu vill vi köra.
På en av tävlingens specialsträckor behöver han dock inte lyssna på Mathias alls.
– Specialsträcka sju går utanför där jag bor. Den vägen åker jag dagligen så den kan jag. Då behöver jag inte lyssna på noterna.
För de allra flesta blir vägen dock premiär.
– Så brevlådan får jag stoppa undan, skrattar Eric Johansson.