Guld-garaget bara en del av Chribbes vinnande verksamheter

Ägare av ett företag som växer så det knakar. Dessutom teamchef för Sveriges överlägset bästa rallyteam. Från sin bas utanför Nyköping lotsade Christoffer Haglund in flera SM-guld till teamet.

Se när den kraschade rallybilen rullar ut från garaget

Foto: Magnus Grimstedt

Rally2024-09-26 13:30

Nyheten i korthet

  • Christoffer Haglund, ägare av företaget Bygg och Kakel och teamchef för Sveriges bästa rallyteam, styrde sitt team till flera SM-guld från sin bas utanför Nyköping.
  • Rally SM 2024 avgjordes nyligen, där flera guld hamnande i Haglunds garage och GK Doors Team Sweden. Trots att hans företag växer snabbt, har Haglund lyckats balansera båda roller.
  • Haglund planerar att fortsätta rallyverksamheten åtminstone ett år till. Mästaren Patrik Flodin kommer dock inte att fortsätta i teamet.

Rally SM 2024 är avgjort. De finaste gulden hamnade i ett gigantiskt garage mitt ute i det sörmländska landskapet sydväst om Nyköping. Där har GK Doors team Sweden sin bas. Där bor teamchefen Christoffer Haglund sedan 2019.

– Det är som att driva ett företag, säger han om att basa över ett rallyteam.

Christoffer Haglund om någon borde veta. Chribbe, som han kallas, är även VD för företaget Bygg och kakel. 

– Det går som tåget. Vi har 75 anställda.

undefined
Teamchefen Christoffer Haglund i sitt mästargarage utanför Nyköping. Här har de sin bas. Härifrån har hans team kört till sig SM-guld i värstingklassen genom Patrik Flodin och i tvåhjulsdrivet genom Patrik Hallberg.

Så det mesta av hans tid just nu läggs på den firman.

Hur hinner du med allt?

– Jag har inte behövt styra med så mycket här. Killarna har gjort ett bra jobb, säger 37-åringen och förklarar vad hans sysslor i rallyteamet mestadels består av:

– Pappersgrejer, fakturor och inköp och sponsorer.

Med minst tre bilar på startlinjen varje gång är logistiken inför varje SM-deltävling viktig.

Mikael Jakobsson i teamet ger en vink om hur många som fanns med till den sista SM-deltävlingen.

– Tre mekaniker på varje bil. Två som höll i maten och så förarna. Jag tror vi hade bokat hotell för 25 personer, säger Mikael Jakobsson.

Teamet har inga anställda, personal tas in på timmar när det behövs. Verksamheten kostar. Christoffer Haglund siar om att man dragit in runt tre miljoner kronor i sponsorpengar bara i år.

Och hur mycket omsätter ni?

– Det är mer. Fem miljoner kanske. Men jag gör inte det här för pengarna utan för att rally är det roligaste som finns.

Men han konstaterar att det inte skulle gå att fortsätta om teamet var en förlustaffär.

– Det går runt, det gör det.

Två av bilarna, de som Patrik Flodin och Dennis Rådström kört i år är hans.

– De andra får köpa in bilarna själva och sedan tävla under vår flagg, säger Christoffer Haglund.

Den här säsongen började man med fem bilar, hur många det blir nästa år återstår att se. Minst två i alla fall.

Andra året med GK Doors team Sweden gick egentligen som det första: väldigt bra alltså. Sju medaljer blev det.

undefined
Patrik Flodin med kartläsaren Göran Bergsten på rallyvägen.

– Det blev lite mer guld i år, konstaterar Christoffer Haglund.

I värstingklassen fyrhjulsdrift hade två av teamets förare chansen till guldet inför sista deltävlingen, Patrik Flodin eller Dennis Rådström.

– Båda fick chansen att gå för vinst.

Men Rådström kraschade direkt på lördagsmorgonens första sträcka. Då agerade teamchefen.

undefined
Dennis Rådström i GK Doors team Sweden hade även han chansen att vinna SM-guldet i fyrhjulsdrift. Men då var han tvungen att komma före Patrik Flodin i sista SM-deltävlingen. Satsningen blev lite för hård.
undefined
Dennis Rådström kraschade Polo.

– Ordern till Patrik Flodin var, nu tar du bilen i mål. Men han vann ju nästan alla sträckor sedan i alla fall, säger Christoffer Haglund.

Det som hände Micael Jakobsson och den stulna Polon blev en tankeställare för alla. 

– De var ju egentligen ute efter hans Audi.

Men det hindrar inte garaget från att ha ett ordentligt larm.

undefined
Teamets spetsförare Patrik Flodin som blev svensk mästare i fyrhjulsdrivet.

Men varför starta ett eget team. Christoffer Haglund har minst sagt fullt upp ändå.

– Jag såg hur det fungerade när jag var i Team Nybe. Här kör vi som ett lag.

Två raka vinnarsäsonger, blir det en fortsättning?

– Man ska väl egentligen sluta när man är på topp. Men vi har sagt att vi kör ett år till i alla fall.

Nya guld ska in. Men mästaren Patrik Flodin lämnar värstingklassen, fyrhjulsdrift. 

– Han vill ta det lite lugnare och ska köra tvåhjulsdrivet nästa år. Patrik han blir kvar i teamet, men kommer att köpa en bil själv.

Bilen han kört i år kommer att säljas. Istället kommer en Toyota Yaris in i garaget avslöjar Christoffer Haglund.

SM för rallybilar

Årets SM-serie innehöll sex deltävlingar, bland annat den som SMK Nyköping arrangerade i maj.

Årets SM-serie hade sex klasser: Nationella och Internationella fyrhjusdrift, nationella tvåhjulsdrift, standard samt två JSM-klasser för förare upp till 24 år: tvåhjulsdrift och standard.

Dessutom har två sprint-SM avgjorts, en under SM-veckan vinter, en under SM-veckan sommar.

Även ett Back-SM med åtta egna deltävlingar har avgjorts i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!