SMK Nyköpings Janne Pettersson och historiska klassen har det gått att sätta gemensam nämnare mellan i ett antal år. Men i fjol blev det tvärstopp. Fast inte på vägen.
– Man tyckte att de fyrhjulsdrivna bilarna blev för dominanta. Men det var ju så det var då, konstaterar Janne.
Han står i sitt garage utanför Vrena. En ilsket knallgul kaross stjäl allt blickfång. Det är den som Janne nu förvärvat när den fyrhjulsdrivna Quattron inte fick vara med längre.
– Det är en Peugeot 205 GTI. Men den har gått i fel klass, Grupp H. Så nu bygger vi tillbaka den så den blir som den var 1990, säger Janne om nykomlingen.
Bara tvåhjulsdrivet och inte äldre än 1990, det är reglerna som gäller för historiska rallyn i Sverige numera.
– Så i fjol blev ett mellanår. Jag testade ett år på SM istället. Jag var klart äldst med mina 54 år. Den näst äldsta var 38, skrattar Janne.
– Men jag tog en placering för varje tävling. Hade det varit ett tvåårsprojekt så hade jag blivit en vinnare i år, fortsätter han med ett ännu större skratt.
Men någon fortsättning blir det inte. Nu är det historiskt som gäller igen, årets stora mål är Midnattsolsrallyt 8–12 juli med Örebro som tävlingscentrum.
Janne var tidigt på det klara med att han ville ha en udda bil. Det anser han sig ha fått nu.
– Det finns ingen annan som har en Peugeot 205. Fast det kan ju byggas en i lador någonstans i Sverige.
Helt lätt att hitta bilen var det inte. Janne gick till sist in i bilregistret och sökte. Hittade en person i Trollhättan som hade en registrerad som rallybil.
– Så jag ringde och frågade om han kunde tänka sig att sälja den. Han sa ja. Jag frågade hur mycket han ville ha fick en summa. Jag tar den sa jag.
I princip kan man säga att Janne köpte bilen osedd. Jämför man med Opel Kadett som är högvilt bland förare att köra i historiska rallyn i Sverige med har han gjort ett klipp.
– Jag fick den här bilen för ungefär en sjättedel av vad en Kadett hade kostat.
Även om det var en färdig rallybil Janne fick har det varit en hel del att ändra och byta ut. Motorn var exempelvis för stark.
– En ny bil törs man ju knappt ge sig på när det nu är så mycket med dator. Men den här är helt mekanisk, jag kan hålla på själv. Det här är på en nivå som man har råd att hålla på med.
Just nu ser bilen bara ut som ett knallgult skal. Janne siar om att han måste vara klar i slutet av månaden. Sedan ska en besiktningsman komma och minutiöst gå igenom allt. Det brukar ta en hel dag. Att få alla papper i ordning brukar sedan ta fyra till sex veckor. Janne vill ha allt klart senast till 25 april för att kunna testa bilen på en tävling i Flen.
– Men jag har egentligen allt här, det är bara jobbet kvar.
Vem som kommer att sitta som kartläsare är inte bestämt. Lasse Andersson, som suttit med i Audin har inte tiden. Jannes bror Hasse blir det inte heller. Han ska sitta kartläsare åt en Porscheförare i historiska klassen.
– Jag hoppas på Martin. Han har egentligen ett sabbatsår men Midnattsolsrallyt tror jag han vill köra.
Martin Andersson servade Janne med noter under SM i fjol.
Att det är en seriös satsning vittnar den vita Peugeot som också finns i garaget. Den är tänkt att bli reservbil under årets säsong. Skulle åkningen bli lite för het och det skulle sluta med en tur ut i geografin men förstörd bil som följd finns denna att flytta över till.
– Så är planen i alla fall.
Han är hoppfull:
– Jag tror jag kan vara med högst upp.