Den finska rallypubliken kommer absolut inte att ha några problem med att identifiera Jonna Eson Brådhes framfart i de fyra finska mästerskapsrallyna hon kommer att köra 2025.
– I Finlands livesänder man i stort sett varje sträcka. Många gånger med drönare, ler Jonna Eson Brådhe och pekar på taket på sin bil.
Hon har ställt sin något omdesignade Mitsubishi Mirage utanför familjeföretagets matbutik, "Systrarna Brådhes" i Nävekvarn. På rallybilens tak har hon ett stort foto på sig själv. Något som kommer att synas perfekt på livebilderna ovanifrån.
– Det är ingen annan som har det, skrattar 31-åringen.
Redan förra sommaren började hon sondera möjligheterna att kunna köra i Finland. En tanke som funnits hos henne rätt länge. Orsakerna var flera. Dels ville hon göra något nytt. Dels har hon tidigare varit över i Finland och sett hur stor sporten är där.
– Jag brukar jämföra med fotbollen här i Sverige. Så stort är rally i Finland.
Hon fortsätter:
– Det är något speciellt med att köra i Finland, det är svårt att förklara.
Sedan tycker hon inte att den svenska SM-kalendern passade henne geografiskt. Visst kommer SMK Nyköping-föraren har synas på svenska tävlingar i år också.
– Vi har ju vår egen tävling Lövdansen i höst, det är sprint-SM i Norrköping.
Men det är Finlandstävlingarna som är prio ett i år. Riktigt i hamn ekonnomiskt är teamet inte. Men man har nått så långt att man nu kan presentera satsningen. Den kommer att bli av.
Hur många procent mer kostar det att göra denna satsning?
– Det är egentligen inte så stor skillnad jämfört med att köra i Sverige. Det nya som kostar är båtresan över.
Men det var en hel del frågetecken som var tvunget att redas ut först. Framförallt om hon kunde köra med sin rallybil. Eftersom Miragen är svenskbyggd passade den inte det reglemente som finns i Finland. Men i december fick hon grönt ljus och åkte över till Finland. Där har hon fått toppstöttning.
– TGS, Toni Gardemeister Motorsport stöttar oss, bara det är ärofullt.
Tillsammans håller man nu på att leta fram en passande finsk co-driver. Allra helst en tjej.
– Det vore kul om det blev en tjej så att det blir girlpower, säger Jonna Eson Brådhe.
Kvinnliga co-drivers finns det många duktiga. Men något oväntat berättar hon att det är väldigt få tjejer som kör där också. Så Jonna är noga med att påpeka att hon vill vara en förebild även där.
Kan du några finska ord?
– Nej, jag får nog köpa mig en ordbok.