Nyköpingsförare rullade fyra varv – klev ut oskadd

Att skilja mellan höger och vänster kan vara livsviktigt. Det fick Christoffer Haglund erfara vid Slottssprinten utanför Katrineholm i helgen.

Christoffer "Chribbe" Haglund hann bara köra en kilometer på den första specialsträckan av Slottssprinten utanför Katrineholm. Sedan rullade han fyra varv med bilen.

Christoffer "Chribbe" Haglund hann bara köra en kilometer på den första specialsträckan av Slottssprinten utanför Katrineholm. Sedan rullade han fyra varv med bilen.

Foto: Ulrika Gustafzon Cummings

Rally2024-07-16 20:43

Nyheten i korthet

  • Rallyföraren Christoffer Haglund överlevde en dramatisk krasch under Slottssprinten utanför Katrineholm, efter att ha missuppfattat en svänganvisning och rullat med bilen fyra varv i 105 km/h.
  • Haglund och hans kartläsare kom oskadda ur händelsen, men bilen måste repareras inför nästa deltävling i SM om en månad.
  • Klubbkamraten Peter Johansson gjorde också ett felaktigt vägval under tävlingen, vilket troligen kostade honom en pallplats. Nästa deltävling i Volvo Euro Cup är i Danmark i augusti.

– En kilometer in på det första specialsträckan så snurrade vi fyra varv. Det blev ordentligt, säger Nyköpingsföraren, som tävlar i värstingklassen med fyrhjulsdrivna bilar.

Christoffer Haglund berättar att han missuppfattade noten (vägbeskrivningen) han fick från sin kartläsare, norrmannen Martin Holmdahl.

– Jag tog fel på höger och vänster på ett krön. Det gick jättefort. Jag svängde höger fast vägen svängde vänster. Jag försökte rädda det genom att vrida upp bilen men så rullade vi av bara helvete. Jag var supertaggad och ville visa att vi skulle fa'n vinna det här. Kanske koncentrerade jag mig på något annat än att köra bil just då.

undefined
Det var inte mycket som var helt på Christoffer Haglunds bil efter kraschen på första sträckan.

Farten i kraschen beräknar han till 105 kilometer i timmen.

– Som tur var träffade vi inga stenar eller träd. Den for mittemellan träden och ut på en åker, så vi hade tur egentligen men det var mycket grejer som gick sönder. Det var mycket plåtskador men det blev inga hårda smällar. 

Det här var Nyköpingsförarens första riktiga krasch.

– När jag gör något så gör jag det ordentligt och det blev det nu också.

Christoffer Haglund var på väg upp till Stockholm för att gå på Bruce Springsteen-konsert när SN fick tag i honom.

– Det känns som om man har träningsvärk i hela kroppen och så är man lite stel i nacken men det är ingen fara. De är otroligt säkra de här bilarna.

undefined
Det blev mest skrot av bilen och all plåt måste bytas.
undefined
Huven blev bucklig efter rullningarna, men förare och kartläsare skadade sig inte alls.

Men hur är det med bilen?

– Den är helt isärplockad nu och ska fraktas till en plåtslagare i Dalarna, som ska byta tak och skärmar, ja all plåt ska bytas.

Tanken är att den ska vara redo för start vid SM om en månad.

– Semestern är räddad. Nu har jag något att göra, säger han med ett skratt.

undefined
Peter Johansson och hans blomlåda, det vill säga Volvon från 1981, gjorde en start i Slottssprinten också. Det räckte till en sjätteplats i Appendixklassen.

Klubbkompisen i SMK Nyköping, Peter Johansson, gjorde ett felaktigt vägval också och tappade troligtvis en pallplats i Appendixklassen för A-förare. Slottsprinten ingick i Volvo Euro Cup, som han och hans team deltar i, i år.

– Vi fick andra bästa tid på sträcka tre av 24 startande vilket var bra, men under den sista sträckan så missade jag. Jag frågade Hasse (Pettersson, kartläsare) innan start, "hur långt är det från krönet till vägbytet". Jag har åkt sträckan så många gånger så jag vet att man kan bromsa för tidigt. 

Så Peter Johansson gjorde tvärtom och bromsade aningen försent och fick välja mellan att sätta bilen i barriären eller köra rakt fram. Han valde det senare och fick i stället backa och förlorade värdefulla sekunder. Nästa deltävling i cupen är i Danmark i augusti. 

För oss gick det bra

I grupp N-klassen lyckades Daniel Suvala med kartläsaren Patrik Johansson vinna totalt med 15 sekunders marginal till tvåan. Daniel är A-förare. Klubbkompisarna i SMK Nyköping, Lucas Carlsson och Robin Norling, slutade på fjärdeplats totalt och blev tvåa bland B-förarna.

Gnesta MK:s Mikael Holmgren och Lukas Åkesson slutade på 16:e plats i den fyrhjulsdrivnaklassen där Christoffer Haglund kraschade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!