– En kilometer in på det första specialsträckan så snurrade vi fyra varv. Det blev ordentligt, säger Nyköpingsföraren, som tävlar i värstingklassen med fyrhjulsdrivna bilar.
Christoffer Haglund berättar att han missuppfattade noten (vägbeskrivningen) han fick från sin kartläsare, norrmannen Martin Holmdahl.
– Jag tog fel på höger och vänster på ett krön. Det gick jättefort. Jag svängde höger fast vägen svängde vänster. Jag försökte rädda det genom att vrida upp bilen men så rullade vi av bara helvete. Jag var supertaggad och ville visa att vi skulle fa'n vinna det här. Kanske koncentrerade jag mig på något annat än att köra bil just då.
Farten i kraschen beräknar han till 105 kilometer i timmen.
– Som tur var träffade vi inga stenar eller träd. Den for mittemellan träden och ut på en åker, så vi hade tur egentligen men det var mycket grejer som gick sönder. Det var mycket plåtskador men det blev inga hårda smällar.
Det här var Nyköpingsförarens första riktiga krasch.
– När jag gör något så gör jag det ordentligt och det blev det nu också.
Christoffer Haglund var på väg upp till Stockholm för att gå på Bruce Springsteen-konsert när SN fick tag i honom.
– Det känns som om man har träningsvärk i hela kroppen och så är man lite stel i nacken men det är ingen fara. De är otroligt säkra de här bilarna.
Men hur är det med bilen?
– Den är helt isärplockad nu och ska fraktas till en plåtslagare i Dalarna, som ska byta tak och skärmar, ja all plåt ska bytas.
Tanken är att den ska vara redo för start vid SM om en månad.
– Semestern är räddad. Nu har jag något att göra, säger han med ett skratt.
Klubbkompisen i SMK Nyköping, Peter Johansson, gjorde ett felaktigt vägval också och tappade troligtvis en pallplats i Appendixklassen för A-förare. Slottsprinten ingick i Volvo Euro Cup, som han och hans team deltar i, i år.
– Vi fick andra bästa tid på sträcka tre av 24 startande vilket var bra, men under den sista sträckan så missade jag. Jag frågade Hasse (Pettersson, kartläsare) innan start, "hur långt är det från krönet till vägbytet". Jag har åkt sträckan så många gånger så jag vet att man kan bromsa för tidigt.
Så Peter Johansson gjorde tvärtom och bromsade aningen försent och fick välja mellan att sätta bilen i barriären eller köra rakt fram. Han valde det senare och fick i stället backa och förlorade värdefulla sekunder. Nästa deltävling i cupen är i Danmark i augusti.