Med en deltävling kvar i Volvo Euro cup ligger Peter Johansson och kartläsaren Hasse Pettersson i närheten av en andraplats i klassen. Detta trots strul i den tyska tävlingen helgen som var.
– Vi jagade och jagade och jagade. Ett par sträckor till och vi hade gått om Martin Lindén, säger Peter Johansson efter andraplatsen.
Nyköpingsteamet fick jobba i motvind från start. Till en början så var färjan försenad så de hann inte reka de fyra första sträckorna innan.
– Vi kopierade Håkan Linds noter (ledare i klassen, red. anm.) och det gör jag inte om. Nej, herregud, Håkans attityd är: "säger kartläsaren ingenting så håller jag i" och så kan jag inte köra. Jag tappade massor, sex–sju sekunder. Plötsligt blev jag bromslös också, jag hade bara bromsar fram. Allt var utbytt från förra tävlingen men det var väl ett måndagsexemplar.
Mekanikerna lyckades byta bromsok till mörkersträckan, men Peter Johansson hann inte ens ut på den innan sträckan blev struken.
– Tio bilar innan oss så sker det en olycka. En bil åker av vägen och tar eld, men ingen skadades allvarligt.
Var det en speciell tävling eftersom det var en del olyckor?
– Ja, redan på sträcka ett så ser vi två ambulanser och tre brandbilar och då undrar man så klart vad som hänt. Men man får slå det ur hågen.
Peter Johansson fick sedermera reda på att det var en av de 17 startande svenskarna, Gustav Johansson, som åkt in i ett träd med bilen.
– Han hade fått lite inre blödningar och hans kartläsare hade brutit armen. Det var en otäck olycka, de fick klippa taket.
Femte sträckan, som avgjordes på en militäranläggning under lördagen, vann dock Nyköpingsteamet. Men på sträckan därefter, som var 18 kilometer lång, fick de punktering.
– Sju kilometer innan mål. Och helt plötsligt slutar styrservon att fungera och jag kan inte styra utan servo, det orkar inte jag.
Då ska man veta att många delar i Volvon hade bytts ut inför den här tävlingen efter haveriet i Danmark för ett par veckor sedan.
Med hjälp av mekaniker från sitt eget och några av de konkurrerande teamen fick Peter Johansson bilen på banan igen och knappade in på täten.
– Inför sista sträckan ledde Martin med 15 sekunder, i mål skiljde det bara 9,4. Så det var lite surt. Vi tar i så mycket vi kan och lyckas inte fullt ut.
Andraplatsen i Tyskland var dock det bästa resultatet hittills. Nu återstår en deltävling i norska Hedemarken nästnästa helg.