Första deltävlingen slutade med en krasch. Den här gången kom Nyköpingsteamet i mål och på en femteplats, så bara det var positivt.
– Men eftersom man tävlar, så vill man alltid lite mer, säger Peter Johansson.
I Ikaalinen Ralli, som kördes utanför Tammerfors, fick han ytterligare en lektion i hur man tar sig an ett internationellt rally.
– Står det höger tre i noterna så är det höger tre som gäller även om mina ögon säger en annan sak. Vi måste över den tröskeln nu. Ta Håkan Lind (värsta motståndaren, reds. anm.), han åkte svinfort. Han hade hyrt in Arne Johansson, han är en lite professor som gör noter till VM-team över hela världen. De var ute och rekade och så fick vi en mall att jobba med, men sedan gäller det för oss att lita på honom.
Att ta det lite försiktigare och hela tiden bromsa ned farten i en kurvan stjäl tid.
– Släpper du gasen och gasar igen så tappar du tre-fyra tiondelar. Det kanske inte låter så mycket, men gör man det i varje sväng så är det sekunder som tickar bort.
Snitthastighet för Nyköpingsteamet låg nu på 112,8 kilometer i timmen och det är ändå snabbt med en Volvo 240.
– Men tittar man på Håkan Lind så tog han en 13:e plats totalt. Han har verkligen anammat det nya systemet. Det skriker i kroppen i mig "nej, nej, nej bromsa", men han åker på de noter han fått. Jag skojade och sa till honom att han har kanske några hjärnceller färre än mig. Det var jättehäftigt i varje fall. Jag tror bara att vi är lite för färska för det här ännu, säger Peter Joansson självrannsakande.
Annars har Peter Johansson bara positiva saker att säga om den finska tävlingen.
– Bra väder, bra arrangemang och supervägar. Finland har verkligen de snabbaste vägarna i Norden. Det finns inget att klaga på. Något som var häftigt var på sträcka sju, det var upp och ned, man kommer upp på ett krön och ser bara himmel och när man kommer ned på vägen igen så ser man hus. Man måste få uppleva det för att förstå det.
Nu väntar Slottssprinten på hemmavägar i Eriksberg den 13 juli med arrangörsnoter, sedan blir det asfaltsvägar i Danmark i juli.
– Det blir något nytt för oss också. Vi kommer att få köra på slicks (däck utan spår, red. anm.). Är det soligt väder så blir det bra fäste mot asfalten, regnar det så kan det bli intressant, säger Peter Johansson med ett skratt.