Det här med att bilen, en Volvo 240 1981-årsmodell, har fått ett något annorlunda smeknamn är en historia i sig. Dagen när Peter gick in till Daniel Jansson på Finess i Eskilstuna för att köpa lite grejer till sin andra bil och blev förälskad i en kaross satte hans sambo Rosemari Nilsson ett ultimatum, "Du måste gå ned i vikt, annars blir det här min blomlåda".
Peter gick ned i vikt med promenader, men hotet om "blomlådan" lever kvar. Så pass att det i motorhuven har gjorts ett skydd med blommor på och att det på bakluckan står just "Rosie's blomlåda".
Men det är något som Peter och kartläsaren Mikael Jonsson hoppas att motståndarna i Midnattssolsrallyt bara ska kunna läsa. När de som etta går i mål i Linköping den 1 juli.
Den 29:e juni går startskottet för det klassiska loppet. Start och mål är i år är Saab Arena. Det är en lite nedbantad version. Förra året var loppet runt 100 mil lång, i år bara 44 mil med 11 mils specialsträckor. För Peters del spelar det ingen roll. Med en ny bil, den första i karriären, är det precis vad han vill göra.
– Det här är en milstolpe. Jag har åkt svenska rallyt, åkt utomlands, men har aldrig åkt Midnattssolsrallyt, säger Peter Johansson.
Mikael Jonsson är ny som kartläsare bredvid honom, men har rutin.
– Jag har bara gjort ett litet uppehåll, på 40 år, säger han med ett skratt men påpekar stunden efter att han hoppat in i en del bilar det senaste året och testat.
Peters andra kartläsare, Hasse Pettersson, är co-driver till den andra SMK Nyköpingsföraren i tävlingen, Janne Pettersson. De kommer att tävla i klass 13, som är till för bilar med årsmodell 1982-1990. Peter tävlar i klass 12 för årsmodeller mellan 1975-1981.
– Det är först i mål som gäller ändå, oavsett vilken klass man ställer upp i, säger Hasse Pettersson och ribban har redan lagts.
Alla är samlade i garaget på Arnö. Det är här den klassiska bilen växt fram. Från en helt tom kaross till en Volvo som nu ser ut att ha kommit direkt från fabriken.
Peter säger att det inte varit lätt att hitta alla delar. För i den klassen han tävlar i, klassikerbilar, så måste allt vara original.
– Det är tur att biltillverkarna börjat göra nytillverkade delar till olika äldre årsmodeller. Annars hade det inte fungerat, säger Peter.
Vad var svårast att få tag i?
– Plåt. Det finns inga sådana här bilar på tippen. De som fanns har gått till folkrace och rallycross.
Men nu står den här redo för start, visserligen utan hjul för tillfället men ändå.
Peter ser fram emot tävlingen.
– Det är som ett dagis för gubbar. De flesta är över 60.
– Ja, vi börjar närma oss den åldern också. Men för att få vara med i tävlingen måste man ha fyllt 40 år, säger Hasse Pettersson.
Men så mycket dagis blir det inte på Östgötaslätten. Snarare full fart när de gamla "rävarna" ger sig ut. Peter däremot ska ta det lite lugnt i början.
– I Svenska rallycupen, som vi kör också i år, går vi ut hårt direkt, här måste vi känna oss för. Det här är ingen nottävling och vi har inte åkt tillsammans tidigare. Jag har tappat lite det där att köra onotat, jag är van att kartläsaren säger allt, säger Peter Johansson.
Peter fick själv pris som årets co-driver 1998, men sadlade sedan om till förare. Nu säger han att det här blir sista året för hans del – med en brasklapp.
– Man kan ju spela på korpnivå, säger han med ett skratt.
– Det här tar tid och det kostar pengar, så på den här nivån är det sista året.
– Har man hållit på med det här hela livet är det svårt att lägga av, fyller Hasse Pettersson i.
Det sista rallyåret på den här nivån och starten i Linköping går på en slant. En ny bil – "slutade räkna när vi kommit upp till 700 000 kronor" – startavgift på 16 000 kronor och så däck och bränsle. Peter kommer att använda sig av 18 däck under tävlingen – visserligen begagna men kostsamt ändå och 270 liter "racersoppa".
– Jag räknar med att det allt som allt kommer att kostar runt 75 000 kronor, men då lyxar vi till det med två hotellnätter. Som tur är, är tjejerna med och fixar maten så då håller vi ned de kostnaderna, säger Peter Johansson.