Den nya internationella satsningen betyder att han därmed lägger till 100 000 kronor i jämförelse med årets budget i Svenska rallycupen. Men Peter tror att det kommer att vara väl använda pengar.
– Jag kommer nog ångra om jag inte ställer upp. Och att vänta ett par tre år innan jag gör satsningen, nej då blir det inte av. Om vi ska göra det, ska det vara nu.
Än så länge har pärlan, eller "Blomlådan" som smeknamnet är på bilen, inte sålts. Peter berättar att han har haft ett par spekulanter, men att han sedan första informationsmötet om Volvo Euro Cup, tackat nej till alla.
– Men "Sheriffen" (Peters sambo Rosemarie Nilsson) har sagt att jag måste börja i rätt ända. Att få in pengarna, säger Peter Johansson.
Nu är Volvon nedplockad och den ska gås igenom sakta men säkert från minsta mutter till motorn, allt för att den ska klara en tävlingssäsong till. Väljer han den nya cupen blir det två tävlingar i Sverige och så en i vardera Tyskland, Finland, Norge och Danmark.
– Det är snäppet under EM och i varje tävling finns det många olika klasser. Det brukar vara totalt 150-220 startande, men i den historiska klassen, som jag kör, är det ett 50-tal bilar.
Peter vill inte göra ett år till i Svenska rallycupen, de var därför han skulle pensionera sig.
– Det är en bra tävling men jag har blivit fyra, trea och i år tvåa så det känns som om jag är klar där. Jag kommer inte ifatt Kjell Fransson. Det här kan bli något annorlunda. Det ska bli en upplevelse för alla i teamet och vi ska göra resan tillsammans så jag har redan börjat delegera jobben.
Först och främst ska det jagas pengar. I många av tävlingarna behöver teamet dock vare sig betala startavgift eller boende.
–Till den i Finland får vi sex båtbiljetter också, vad som kommer att kosta är bensinen. Tävlingarna i Sverige är kortare medan man här kör lika långa sträckor som Midnattssolsrallyt. Och så är det bensinen för att ta sig till tävlingsplatsen också.
Anledningen till att Peter kan skippa pensionen ett tag till är enkel.
– När jag ställer mig där på startlinjen, mot förare från Finland, Frankrike och Tyskland, så vill jag veta "Var står "gubbdagis" från Sverige kontra de internationellt?" Jag vet, utan att ta i, att jag hänger med bra i Sverige, men hänger vi med de andra internationella förarna.