Johansson fortsätter köra rally

Det blir troligtvis en fortsättning för Peter Johansson på rallyvägarna. Det lutar åt att Nyköpingsföraren startar i Volvo Euro Cup. "Budgeten kommer att ligga på 350 000 kronor" säger Peter.

Peter Johansson och hans "Blomlåda", det vill säga Volvo 240:n från 1981. Allt behöver inte bytas men det behövs en genomgång av hela bilen,

Peter Johansson och hans "Blomlåda", det vill säga Volvo 240:n från 1981. Allt behöver inte bytas men det behövs en genomgång av hela bilen,

Foto: Ulrika Gustafzon Cummings

Rally2023-12-06 20:00

Den nya internationella satsningen betyder att han därmed lägger till 100 000 kronor i jämförelse med årets budget i Svenska rallycupen. Men Peter tror att det kommer att vara väl använda pengar.

– Jag kommer nog ångra om jag inte ställer upp. Och att vänta ett par tre år innan jag gör satsningen, nej då blir det inte av. Om vi ska göra det, ska det vara nu.

Än så länge har pärlan, eller "Blomlådan" som smeknamnet är på bilen, inte sålts. Peter berättar att han har haft ett par spekulanter, men att han sedan första informationsmötet om Volvo Euro Cup, tackat nej till alla.

undefined
Peter Johansson hade tänkt pensionera sig och rallybilen efter årets tävlingssäsongen, eftersom han fyllde 60 år den 11 november. Men det kanske blir en förlängning.

– Men "Sheriffen" (Peters sambo Rosemarie Nilsson) har sagt att jag måste börja i rätt ända. Att få in pengarna, säger Peter Johansson.

Nu är Volvon nedplockad och den ska gås igenom sakta men säkert från minsta mutter till motorn, allt för att den ska klara en tävlingssäsong till. Väljer han den nya cupen blir det två tävlingar i Sverige och så en i vardera Tyskland, Finland, Norge och Danmark.

– Det är snäppet under EM och i varje tävling finns det många olika klasser. Det brukar vara totalt 150-220 startande, men i den historiska klassen, som jag kör, är det ett 50-tal bilar.

Peter vill inte göra ett år till i Svenska rallycupen, de var därför han skulle pensionera sig.

– Det är en bra tävling men jag har blivit fyra, trea och i år tvåa så det känns som om jag är klar där. Jag kommer inte ifatt Kjell Fransson. Det här kan bli något annorlunda. Det ska bli en upplevelse för alla i teamet och vi ska göra resan tillsammans så jag har redan börjat delegera jobben.

undefined
Peter Johansson tycker att han gjort det mest på hemmaplan men att tävla internationellt skulle kunna ge en snygg avslutning.

Först och främst ska det jagas pengar. I många av tävlingarna behöver teamet dock vare sig betala startavgift eller boende.

–Till den i Finland får vi sex båtbiljetter också, vad som kommer att kosta är bensinen. Tävlingarna i Sverige är kortare medan man här kör lika långa sträckor som Midnattssolsrallyt. Och så är det bensinen för att ta sig till tävlingsplatsen också.

Anledningen till att Peter kan skippa pensionen ett tag till är enkel.

– När jag ställer mig där på startlinjen, mot förare från Finland, Frankrike och Tyskland, så vill jag veta "Var står "gubbdagis" från Sverige kontra de internationellt?" Jag vet, utan att ta i, att jag hänger med bra i Sverige, men hänger vi med de andra internationella förarna. 

Volvo Euro cup

25/2: Hälsingerallyt, sex mil SS, vinter.

18/5: Ikaalinen Ralli, (Tammerfors), Finland, nio mil, grus. 1

4–15/6: Rallye ADAC Mittelrhein, (Föhren) Tyskland, 14 mil SS, asfalt. Ingår i tyska mästerskapet f.d VM tävling.

13/7: Slottssprinten, (Katrineholm), Sverige, fem mil, grus.

16-17/8: Juelsminde, (Juelsminde) Danmark, 13 mil, asfalt. Ingår i danska mästerskapet.

21/9: Rally Hedemarken, (Hamar) Norge, åtta mil, grus. Ingår i norska mästerskapet.

23/11: Prisceremoni Hotell Slottsparken, Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!