SMK Nyköping gick på plus efter SM

Rally-SM i mitten av maj blev en succé för SMK Nyköping på fler än ett sätt. Men kanske mest hur de behandlade sina sponsorer och strategin hur de skulle locka in nya företag att satsa pengar.


SMK Nyköping försökte verkligen göra rally-SM tillgängligt för många, även nybörjare och sponsorer.

SMK Nyköping försökte verkligen göra rally-SM tillgängligt för många, även nybörjare och sponsorer.

Foto: Magnus Grimstedt

Rally2024-11-03 11:43

Nyheten i korthet

  • SMK Nyköping lyckades med framgång arrangera Rally-SM i maj, med en ny strategi för att locka sponsorer.
  • Företag som investerade i evenemanget kunde välja mellan sex olika nivåer, med belöningar som att se rallyt på plats och mat från en annan sponsor.
  • Trots de höga kostnaderna för evenemanget, har SMK Nyköping gått med vinst och fått positiv PR för klubben.

– Det var ett nytt sätt för oss att jobba på, berättar Hampus Juteryd, tävlingsledare under SM och ordförande i MSK Nyköping.

Företag som ville investera i evenemanget kunde välja mellan sex olika nivåer. De som valde det sjätte steget, guldpartnernivån, fick som belöning skjuts ut till skogen i Nävekvarn för att se rallyt på plats och bjöds även på mat från en annan sponsor.

– Det var uppenbart ett vinnande koncept eftersom vi fick med många företag. Från början var det nog ett eget koncept men vi tittade lite också på vad företagen ville ha också. 

undefined
SMK Nyköping hoppas få arrangera en ny SM-tävling inom några år.
undefined
Hampus Juteryd, tävlingsledare och ordförande i SMK Nyköping, och Jonna Brådhe inför SM-starten.

Att föreningen dessutom hade personer i sin närhet som kunde knyta den första kontakten med företagen gjorde inte saken sämre.

Hela 47 företag investerade antingen pengar eller material som grus och vägsalt eller arbetskraft till SM. För en del var det första gången.

– De var sugna på att satsa pengar på något som inte är varje år. Sist det var rally-SM här var ju för fem år sedan. Och sedan fick de en sponsorsfolder av oss där det stod exakt vad de kunde få av oss. Det gäller ju som förening att bjuda tillbaka till sina partners, säger Hampus Juteryd.

undefined
Samarbetet med Nyköpings kommun fungerade bra och Hampus Juteryd hoppas att det inte är sista gången föreningen får ha startsträckan på Stora torget.
undefined
Hemmaföraren Jonna Brådhe gillade verkligen konceptet med att starta inne i Nyköping.

Bokslutet efter tävlingen är ännu inte gjort, men redan nu kan ordföranden säga att föreningen gått med vinst trots de stora kostnaderna.

– En vanlig tävling kostar oss runt 300 000–400 000 kronor. SM gick på runt 600 000–700 000 kronor. Det är betydligt större återställnings- och säkerhetskostnader i en sådan där tävling.

Hampus Juteryd kallar strategin ett SM-koncept och det kommer inte att användas till de årliga tävlingarna.

– Vi vill inte slita ut de företag som är med på de större evenemangen, resonerar han.

undefined
Att årets rally-SM startade på torget i Nyköping gjorde att fler människor fick upp ögonen för sporten.

Att SM gett bra PR för klubben råder ingen tvekan. Att starten gick från Stora torget i Nyköping spelade så klart stor roll. Hampus Juteryd berättar att han ibland blir igenkänd på stan numera och att folk överlag är intresserade av rally.

– Det är jätteskoj. Vi har fått bra respons från många olika håll och vi jobbar på att få ett SM till inom en snar framtid. 

Det blir dock inte tal om ett nästa år. Det blir heller ingen Gästabudstrofé i vår utan istället fokuserar föreningen på hösttävlingen Lövdansen.

– Vi har andra aktiviteter på Björshult nästa år när Gästabudstrofén brukar avgöras. Jag kan inte avslöja vad än, så det får jag återkomma om, men det är något vi aldrig arrangerat tidigare. Det är bara små detaljer som återstår, säger han hemlighetsfullt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!