– Ja vi fastnade i en snövall tre kurvor från mål. Men vi kom loss som tur var och kunde rulla i mål, säger Micael.
Tillsammans med kartläsaren Nicklas Edvardsson blev det en tredjeplats i klassen, nationella 4WD.
– Vi åkte upp för att försöka få med oss lite SM-poäng. Nu fick vi 17 så det var bra, säger Micael som körde en Mitsubishi Lancer.
Men den är snart ett minne blott.
– Vi har beställt en Mitsubishi Mirage som man håller på att bygga åt oss just nu. Vi hoppas få den i slutet av april. Nästa SM-deltävling är inte förrän i maj så vi räknar med att kunna köra in oss i nya bilen.
Förutom besöket i snövallen på åttonde och sista sträckan fick duon ett något ovanligt problem.
– Rutan isade igen på andra sträckan. Hade bara ett litet hål att titta igenom. Det var en ledning som gått sönder.
För Christoffer "Chribbe" Haglund var det slutåkt på sjätte sträckan.
– En fjäder på gaspedalen gick sönder. Det kunde ha gått riktigt illa för motorn rusade. Vi fick stanna och binda upp pedalen med ett snöre. Jäkla otur, det är ungefär lika stor chans att det händer som att vinna fem miljoner på Triss.
Haglund fick även börja lördagen med ett tidstillägg på en minut efter att ha lämnat service för tidigt (!).
– Det var klantigt. Så vi fick starta lördagen som tolva. Vi jagade ikapp och låg sedan sexa.
Att gasa Skodan med ett snöre de två återstående sträckorna var dock inte aktuellt. Grejer att kunna laga detta ovanliga fel hade man inte med sig.
– Annars har det gått skitbra. Hade bilen hållit ihop hade vi nog kunnat sluta femma. Utan tidstillägget kanske till och med fyra.
Åt totalvinnaren PG Andersson fanns ingenting att göra. Han vann sju av åtta specialsträckor.
– Han är odödlig i en klass för sig.
För Hampus Jakobsson tog rallyt slut på näst sista sträckan.
– Två kilometer från mål. Jag tappade framhjulet, en bult gick av, vet inte varför, suckar Hampus.
Det var första gången sedan 2019 som han tvingades bryta en SM-deltävling.
– Så det här var en tråkig start på säsongen.
Extra trist då Hampus, i sin nya Toyota Corolla, kände att han började få upp farten på slutet.
– På lördagen hade jag först problem med fästet. Vi fick ändra inställningen, då gick det mycket bättre.
Han låg tvåa i klassen, nationella 2WD, när det var slutåkt.