Gästabudstrofén är som bekant en mycket anrik tävling. 2014 är året som är lika med 80-årsjubileum för arrangörsklubben SMK Nyköping. Klubben passar på att bjuda in några riktiga rallyveteraner, som fått uppleva Gästabudstrofén under flertalet decennier – närmare bestämt 60-, 70- och 80-talet – då tävlingen gick som SM Att det är en anrik tävling som för med sig stora portioner minnen och nostalgi står helt klart när SN-sporten träffar på Ruben Börjesson, Erik "Eken" Johansson och Jårs Damberg i en hotellobby dagen före årets upplaga.
– Första tävlingen slogs jag och Erik om segern i Östgötarallyt. Då låg vi och tampades om att ligga först – sedan kom du ur spår en sväng och jag kom igenom den svängen och då vann jag. Det var första gången jag träffade dig, minns 68-årige SMK Nyköping-veteranen Ruben Börjesson och nickar mot "Eken" vid andra sidan bordet.
– Jag kom tvåa i SM då. 1973 var det, tillägger Ruben som nu är uppe i 30 år sedan han senast tävlade i Gästabudstrofén.
Ja, exakta årtal från förr har dessa tre rallyherrar inga större problem med att minnas. Desto svårare är det med hur många upplagor av gästabudstroféer de tagit sig an genom åren. Minnena och anekdoterna smattrar på i hotellobbyn.
– Det var ju en vintertävling från början. I SM 1966 hade jag start nummer ett, men jag kom inte fram på grund av all snö – så jag åkte hem istället, minns den nu 80-årige Jårs Damberg från Djursholms MK.
Att rallysporten har utvecklats och förändrats, genom alla de årtionden som dessa herrar varit verksamma, framgår tydligt.
– Bilen ändrar sporten totalt. Det har gått från att vara en hobby till ett yrke, menar Ruben.
Det kan SMK Hedemoras Erik "Eken" Johansson skriva under på.
– Motorerna var trimmade på ett helt annorlunda sätt förr, då de började byggas runt 1980–81. Jag hade 300 hästkrafter då – i morgon åker jag med 400. Det var mycket billigare förr också.
Var det bättre förr inom rallyn, månne? De ser hur som helst fram emot dagens stora begivenhet med 170-talet startande.
– Det ska bli jäkligt roligt. Jag trodde att det skulle vara grusväg alltihop men det är det visst inte. Det är asfalt också. Man åker inte på en återvändsgata, det måste finnas en väg som leder ända till målet. Så tänker jag, ler Ruben.
När denna julidag är till ända kan dessa hyperrutinerade herrar alltså lägga ännu en sörmländsk rallyupplevelse till minnet.