Vrena-Eric glad för skön revansch

Första deltävlingen resulterade i ett motorhaveri. I den andra, som var lika med rallyklassikern Gästabudstrofén, tog rallyföraren Eric Johansson från Vrena en skön revansch.

Gästabudstrofén_015.jpg

Gästabudstrofén_015.jpg

Foto:

RALLY2014-07-05 18:32

– Nu har det varit så mycket stolpe ut för mig så nu var det f-n i mig min tur, tyckte Eric Johansson efter lördagens rallytriumf.

Vägen dit har på flera sätt inte varit av det spikraka slaget.

Det började med en misslyckad premiär på den Svenska Rallycupen, nere i de småländska skogarna runt Tingsryd för lite mer en än månad sedan. Vrenasonen råkade där ut för ett motorras. Trots att han hade en dryg månad på sig därifrån fram till helgens andra deltävling i cupen blev det en kamp mot klockan.

Fullt upp med den egna firman den stora orsaken.

– Och servicen efter första deltävlingen innebar ju bland annat att kylaren gick sönder. Startmotorn också, säger Eric.

Dygnet innan starten ute vid Björshultsbanan utanför Nyköping förde med sig ytterligare en liten anekdot på ämnet "stolpe ut", som lyckligtvis kunde åtgärdas.

– Servopumpen gick sönder så den var det bara att byta.

I försnacket med SN-sporten lovade han hur som helst att han, med tanke på alla omständigheter, skulle komma till start på ett eller annat vis. Så blev det också i klassen för de trimmade fyrhjulsdrivna bilarna, det vill säga den snabbaste och mest prestigefyllda klassen. Starten är dock inget Eric minns som någon direkt höjdare.

– Den var väl inte så jättebra. Vi var cirka fyra sekunder efter, minns Eric.

I ledning var förhandsfavoriten Stoffe Nilsson från Hässleholms MK, som varit dominant på den sydsvenska rallyscenen de senaste åren. Det var också Nilsson som segrade i den första deltävlingen. Men en sten i början på den andra sträckan blev Nilssons fall – tillika Erics stora möjlighet till revansch.

– Jag vet precis vart han körde in. Han fick stanna och byta däck. Jag var också nära att fastna där, minns Eric vidare.

– Det var ju bra för mig men samtidigt tråkigt att det inte blev någon fajt. Det hade varit roligt, tillägger han.

Nej, någon fajt eller spektakulär rallydramatik bjöds det i slutändan aldrig på i Erics trimmade fyrhjulsklass.

– Jag ledde så pass mycket att jag inte ville ta några risker med bilen. Banan hade jag egentligen ingen koll på, utan jag åkte efter noterna hela tiden. Den gick bitvis snabbt och var rätt klurig.

Hans Mitsubishi Lancer WRC, som var ett minst sagt osäkert kort in i det sista, höll alltså hela vägen även om det många gånger var med nöd och näppe och osäkra marginaler.

– Nu blir det att gå igenom den ordentligt. Det är ju Slottssprinten i Katrineholm redan till helgen, säger Eric som därmed klättrade i placeringslistan efter två körda deltävlingar i Svenska Rallycupen.

Rent arrangörsmässigt var det också positiva tongångar hos arrangörsklubben SMK Nyköping, som i år firar 80-årsjubileum. 170-talet förare kom till start totalt sett. Några dramatiska olyckor fanns det lyckligtvis inga att rapportera om.

– Det var några bilar som råkade ut för några rejäla rullningar – men någon ambulans behövde aldrig komma ut, meddelade Hampus Juteryd från arrangörsklubben SMK Nyköping.

Julivärmen infann sig under lördagen. Suget efter att beskåda spännande rally likaså.

– Jag skulle uppskatta publikantalet till 3000–3500. Vi hade många gäster från Finland bland annat, säger Juteryd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!