Helgen 14–16 maj rullar årets SM-säsong igång för rallycrossförarna. Den gör det i VM-banorna Höljes i norra Värmland med två deltävlingar över tre dagar. Tre av de fyra helgsammandragningarna, förutom Höljes, även Piteå och Västerås, har två deltävlingar. Sedan avslutas säsongen med en superfinal i Arvika i september.
Två deltävlingar samma långhelg är speciellt för förarna.
– Ja, om man råkar köra sönder bilen direkt och sedan inte hinner laga den. Det är så lite som krävs för att bilen ska gå sönder och det har man inte råd med. Man måste vara med i toppen av alla deltävlingar, säger SMK Nyköpings Rasmus Carlsson.
Han sträcker sig inte så långt som att man kör på säkerhet i första deltävlingen och låter bli att chansa.
– Men man tänker sig lite för kanske, konstaterar Rasmus.
Han körde till sig en bronspeng i tyngsta klassen (2400) med sin klarröda Volvo S40 i fjol. Nu är han redo för mer.
– Det kommer att bli jäkligt tufft men vi ska ge dem en match.
Dem är Per Berglund och Simon C Claesson som stod lite i särklass i fjol och gjorde upp om SM-guldet. Per slutade med en poäng mer 135, ynka en mer än vad Simon hade. Ner till Rasmus på tredjeplatsen och hans 91 poäng var det en bit.
– Deras lägstanivå är så jäkla hög. De får med sig mycket poäng hela tiden.
Att höja sin egen lägstanivå blir därför en prioritet. Men vad det är för detaljer som måste bli bättre för att det ska ske har han inte lätt att ta fram.
– Bra fråga, säger Rasmus och funderar...
– Att försöka få till farten från början, bättre starter. Fast vi hade jobbat mycket med bilen i fjol och fick till bra starter.
På startlinjen i klassen finns bland annat klubbkompisen Marcus Naessén. Hans företag är nu både en av Rasmus sponsorer och dessutom arbetsgivare för Rasmus i det civila.
Känns som att han har en bra hållhake på dig om ni står bredvid varandra i ett finalrace?
– Ha, ha, ja han har ju det.
– Det är jäkligt kul att han är med. Han har ju mycket med sitt eget företag men när han väl är med vill han så klart också vinna, säger Rasmus och fortsätter:
– Vi åker ihop till tävlingarna och hänger ihop i depån.
Känns inte som att nu är arga konkurrenter utan snarare som att ni hjälper varandra?
– Det gör vi.
Båda kör dessutom Volvo S40.
Om Rasmus Carlsson laddar för fullt för premiären gör namnen och klubbkamraten Rasmus Karlsson det inte. Han tar istället ett sabbatsår.
– Det är lite tungt. Jag har ju åkt åtta år i rad, säger Rasmus Karlsson.
Samtidigt så tycker han det är skönt att plötsligt inte ha garagejobb hängande över sig under tidspress.
– Visionen var att ha bilen åkklar i sommar igen. Inte för att tävla utan bara för att få köra. Men det blir nog inte så, konstaterar han.
Coronapandemin är en orsak till att han håller bilen kvar i garaget detta år.
– Man ska kanske inte hålla på och leka när folk dör i sjukdomen. Nu körde jag ju i fjol men visste då inte hur stort detta var, säger han.
Svårt med sponsorer när exponeringen är mindre då man kör utan publik?
– Nu har jag ganska trogna sponsorer men visst är det svårare.
Följande förare från lokala klubbar finns på startlinjen i Höljes, klass 2400: Rasmus Carlsson (SMK Nyköping), Marcus Naessén (SMK Nyköping), Lars-Johan Gummsesson (SMK Nyköping). Klass 2150: Johnny Algotsson (SMK Nyköping).