Ribbegårdh trea på världscupen

Calle Ribbegårdh, Ålberga, nådde sin främsta framgång som aktiv utförsåkare med en tredjeplats vid sin första världscuptävling för säsongen.

CalleRibbeg_rdhNY_1400419_16x9 (variabel)_2033309.jpg

CalleRibbeg_rdhNY_1400419_16x9 (variabel)_2033309.jpg

Foto:

SPEEDSKI2016-03-17 06:30

Två världscuptävlingar var redan avverkade, i Kanada. När den tredje och fjärde avgjordes i Andorra den gångna helgen blev det mer europeisk prägel på tävlingen och med starka svenska framgångar.

På tjejsidan var Britta Backlund ensam tjejjunior efter skador på motstånd, men flyttad till herrsidan visade hon sig sopa banan med killarna.

På herrseniorsidan har Erik Backlund hittills visat sig vara vinterns suverän. Men där bakom utvecklas 41-årige Calle Ribbegårdh från Ålberga allt mer.

Vid den tredje deltävlingen slog han till ordentligt.

– Vi hade skojat innan om att det hade varit roligt om att stå alla tre svenskar på pallen, berättar Ribbegårdh.

Skojet blev allvar. När Backlund tog sig upp överst på pallen med en schweizare som tvåa såg Calle Ribbegårdh och Lars Beskow till att dela tredjeplatsen. Det var Ribbegårdhs främsta merit någonsin.

– Helt fantastiskt. Backen var väldigt skön att åka i och det gick stabilt. Min nya fartställning verkar fungera, sa Ribbegårdh, som efter en tredjeplats i kvalet på söndagen sedan fick nöja sig med en elfteplats i själva tävlingsåket i världscuptävling fyra.

Han har jobbat en hel del med sin position, fixat till nya stavar och intar nu en mer "avlång" form i backen.

– Man klyver fartvinden på ett bättre sätt. En mer utsatt position och det blir viktigare att hålla sig stilla, men teoretiskt sett ska det gå snabbare.

Han hinner nätt och jämnt mellanlanda hemma hos familjen innan det är dags för nästa världscuputflykt, den här gången i Vars, Frankrike.

– Där hoppas jag att det går att kvala in till Speedmasters som går där. Världcupsregler gör att banan i vår vanliga standardklass ska vara utformad så att det inte ska gå att köra snabbare än 200 kilometer i timmen. I Speedmasters handlar det om toppar runt 250.

Två tävlingar i Idre avslutar sedan säsongen.

– Jag vill inte måla upp någon placeringsmålsättning, men jag vill komma upp i hastigheter över 160 kilometer i timmen. I Andorra hade jag 159 någonting. Så helst fortare än det. I Vars på Speedmasters ska det nog gå att komma upp i 180 i alla fall.

En fartfylld avslutning på vintern är att vänta, hur som helst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!