Fröjd vill sikta högt med Griparna

Det blir kontinuitet både på och utanför banan hos Griparna till 2017. Det betyder en spänd båge. – Minst final är målsättningen, säger lagledaren Anders Fröjd.

SPEEDWAY2016-11-17 20:57

I dessa dagar är det lite lugnare för Anders Fröjd. Åtminstone vad gäller Griparna. Däremot raggar han sponsorer och samarbetspartners för fullt till sitt elitserielag Lejonen.

För han blir kvar i Griparna.

– De ville det, så jag har lovat att ställa upp, säger Fröjd som dessutom basar för U21- och U19-landslagen.

2016 blev en säsong där Fröjd fick sätta sin prägel på laget Griparna och nu verkar kontinuiteten bli stor på flera sätt. Från det lag som avslutade säsongen försvinner bara Magnus "Zorro" Zetterström och Viktor Bergström, medan Oskar Fajfer kommer köra i större utsträckning samtidigt som sörmländskt bekante Daniel Henderson kommer in i lagbygget.

Med tanke på att förutsättningarna därmed verkar goda inför 2017 är målsättningen klar och bågen spänd.

– Jag tycker laget ser starkare ut än förra året, ett annat djup. I höstas, hade Västervik använt sig av det lag de kört med större delen av säsongen så hade vi vunnit finalen. Men det bästa laget vann då till slut, säger Fröjd.

Därmed sagt:

– Minst final 2017. Det är målsättningen. Klubben har en målsättning och den försöka följa, att vinna serien antingen 2017 eller 2018, säger Fröjd.

När det gäller allsvenskan 2017 har klubbarna kommit överens om, utan att det för den sakens skull enligt Fröjd är lag på det, att köra med fem svenska förare av sju i en laguppställning. Något som nu i Griparna underlättas av att Timo Lahti sökt och nu även fått ett svenskt medborgarskap.

– Den fantastiska form som Lahti visade upp från midsommar och framåt var fantastisk. Med en sådan körning måste han, nu är det inte jag som tar ut det, vara aktuell för ett svenskt A-landslag, säger Fröjd, som i sitt huvud har ett A-alternativ på Griparnalaguppställning där man bara ska behöva köra med en utländsk förare.

I Polen bestämdes den gångna helgen att de förare som kör för ett polskt elitserielag endast ska tillåtas köra i ytterligare två ligor. Något som bland annat innebar att Jacob Thorsell tvingades tacka nej till allsvensk körning i Västervik.

Hur kommer en sådan regel påverka Griparna?

– Inte alls. Våra utländska förare kör i Polen i motsvarande division 1 och allsvenskan. Sedan tror jag i andra klubbars fall att körningar i engelska och danska ligan kommer få strykas snarare än allsvenskan.

Hur kommer era lagförberedelser se ut inför den kommande säsongen?

– Vi har funderat på att samla killarna ganska snart faktiskt. En gång i december eller januari och en gång i månadsskiftet februari-mars kommer vi samlas i Nyköping för att bland annat ha fysprover. Sedan kommer vi ha en teambuildingresa där vi samlar killarna för att dra till antingen Sälen eller Åre för att åka skidor.

Hur är lagsammanhållningen i Griparna?

– Den är bra, ganska unik. Ska inte säga att den är bättre än i Lejonen, men på ett annat sätt. I elitserien och som GP-förare är det en business. I allsvenskan, för Griparna, kör man för att utvecklas och fylla ut kalendern. Då blir det inte samma blodiga allvar och mycket trevligare stämning. Man glömmer förluster i allsvenskan efter någon timme och fokuserar på nästa match, medan man kan älta elitseriematcher flera dagar.

Långt kvar till säsong än, men som ni hör har Griparna börjat förbereda sig och hoppas på en minst lika bra säsong som den föregående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!