Griparna räddade ett tag – krismötet blev något positivt

Gravöl kunde bytas mot champagne efter Griparnas möte under torsdagen. Speedwayklubben ska inte gå i konkurs och de kommer att ha ett lag i allsvenskan. Men det krävs mycket pengar för det.

Griparnas möte under torsdagen speglade inte någon kris utan mer seriositet. Torbjörn Lindberg och Niklas Andersson sa båda två att "nu måste fler hjälpa till".

Griparnas möte under torsdagen speglade inte någon kris utan mer seriositet. Torbjörn Lindberg och Niklas Andersson sa båda två att "nu måste fler hjälpa till".

Foto: Ulrika Gustafzon Cummings

Speedway2024-12-12 21:49

Nyheten i korthet

  • Speedwayklubben Griparna kommer inte att gå i konkurs och kommer att ha ett lag i allsvenskan, trots ekonomiska svårigheter.
  • Klubben saknade 300 000 kronor i kassan efter säsongens slut, men har lyckats betala nästan alla förare.
  • För att täcka kostnader planerar klubben att sälja ut luftkuddar till företag och starta en sponsringsgrupp.

Det var många som kom till det kombinerade medlems- och alla-får-komma-mötet på Blommenhofs hotell med attityden "nu är det kört".

Ordföranden Niklas Anderssons och kassörens Torbjörn Lindbergs bistra miner gjorde inte saken bättre.

– Det är så trevligt att det kom så mycket folk. I mina vildaste fantasier hoppades jag på tio, inleder Torbjörn Lindberg.

Och då satt det dubbla antalet personer på stolarna. 

Att det har varit ett tufft år var inget styrelsen hymlade om. 300 000 kronor saknades i kassen efter säsongens slut. Semifinalen och finalen var inte budgeterade. 

– Men nu har nästan alla förare fått betalt. Det är bara Kim (Nilsson, reds. anm.) som inte fått pengar för en match, berättar Niklas Andersson som själv gick in med en tredjedel av pengarna.

Kim Nilsson var även han med på mötet och skrattade bara åt den uteblivna lönen.

undefined
Kim Nilsson.
undefined
Torbjörn Lindberg, kassör i Griparna, sa att budgeten för året som gått låg på 600 000 kronor, men att laget kostade 925 000 kronor.

Griparnas styrelse har under en månads tid kämpa hårt för att dels får ihop vad de är skyldiga förarna, dels få klarhet i hur mycket av luftstaketet som måste bytas ut nästa år. Robert Holmberg Bergentoft hade svar på det sista problemet.

– Svemo (Svenska motorcykelförbundet reds. anm.) säger att vi måste byta ut kuddarna i riskzonerna. Det betyder tolv totalt. Sedan måste vi byta ut minst hälften av de 30 som är kvar året efter och resterande 2027, säger han.

Men i stället för att ställas inför en faktura på en halv miljon kronor kan Griparna komma undan med runt 120 000 kronor eftersom varje kudde kostar cirka 10 000 kronor.

– Men det gör inget om vi får in mer, påpekar Niklas Andersson.

En idé är att sälja ut varje luftkudde till ett företag som får sitt namn tryckt på densamma. 

undefined
Griparnas ordförande Niklas Andersson fick själv gå in och lägga 100 000 kronor för att förarna skulle få sin resterande lön. Det saknades 300 000 kronor totalt efter finalen.

Föreningen kommer inte att få så mycket hjälp av Nyköpings kommun men Niklas Andersson säger att det blir en liten peng i varje fall.

– Så prio 1 blir att vi får igång en sponsringsgrupp. Någon som först och främst kan ha hand om den och sedan andra som kan hjälpa till att få in sponsorer. Ju fler desto bättre, säger ordföranden.

De fasta kostnaderna på anläggningen kommer att täckas av en ny hyresgäst i form av Grönlunds yrkesutbildning.

Men förutom att få tag i pengar till luftstaketet, måste pengar till laget samlas in. Med en enhetligt rungande ja beslutade nämligen mötet att Griparna ska ha ett lag med i allsvenskan nästa säsong. 

– Vi hade fått dispens av Svemo att kunna lämna ett beslut efter det här mötet, säger Niklas Andersson som var glad över det positiva bifallet.

Årets lag gick på 925 000 kronor och en sådan budget kanske man inte kan sätta till nästa säsong. Men hur ska man egentligen få ihop ett lag när nästan alla svenskar redan är bundna till andra klubbar, även Oxelösundsbon Kim Nilsson?

undefined
Robert Holmberg Bergentoft skojade och sa att han gått som praoelev till Mats Boström under den gångna säsongen. Nästa år blir han lagledare för gänget.

– Det kommer att bli en utmaning, säger Robert Holmberg Bergentoft, som själv måste genomföra en lagledarutbildning under vintern för att få coacha laget 2025.

– Men jag har nu haft kontakt med en tysk som är intresserad och en 20-årig kille från Eskilstuna. Vi kommer att få ihop ett lag, säger han med bestämd röst.

Enda föraren som är kvar från säsongen som gick är Patrik Kruse. Den 28 februari ska ett lag med sju förare vara anmält till Svemo.

– Nästa år måste vi bygga upp företaget Griparna, säger Robert Holmberg Bergentoft.

– Ja, och 2026 kan vi bygga upp laget. Nu måste vi få ihop en treårsbudget, säger Niklas Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!