Kaptenen Kim Nilsson landade på allsvenskans högsta sitt genom tiderna.
– Men det kommer vi ha vi plats för. Det måste vi ha, säger Griparnas lagledare Mats Boström.
Nyköpingsföraren John Lindman, som också höjde sitt snitt, vill klubben också behålla. Men Boström vill inte ge några namn på de fem förare som är muntligt klara.
– Vi skickade över fyra kontrakt i fredags och ytterligare ett på måndagen och väntar på att få tillbaka dem underskrivna. Men utskickat kontrakt och underskrivet är två olika saker, säger Boström luttrat.
Blir de fem avtalen klara även skriftligt är den eftersträvade kontinuiteten uppnådd.
– Ja, Silas Hoegh är ju redan klar så då har vi sex förare från årets trupp där grabbarna har tyckt att det har varit en rolig säsong, även om vi hade velat ha avslutat lite bättre; väldigt bra sammanhållning.
Det råder ingen brist på förare som vill köra för Griparna 2022.
– Nej, jag har fått 25 samtal från alla håll; Sverige, Finland och Polen.
Är en av dem Timo Lahti?
– Han är inte aktuell för oss. Men något nytt ansikte vill man ju ha. Målet är två riktiga toppar.
Hur blir det med Peter Ljung som hade en rätt svajig säsong?
– Han vill också köra vidare för oss och är aktuell. Nu är läget att jag har skickat ut de kontraktsförslag som styrelsen har enat sig om. Jag hoppas att alla kommer tillbaka påskrivna.
Av övriga allsvenska klubbar kan man konstatera att Vargarna ligger lite lågt – bara Gripbekantingen William Björling klar – medan Valsarna ligger långt framme.