Griparna signar från Italien: "Första i klubbens historia"

Griparnas trupp börjar se ut som ett EU-toppmöte. Förarna kommer från alla hörn av Europa. I dagarna skrev italienaren Matteo Boncinelli, 20 år, på för klubben. – Det är nog första italienaren i klubbens historia, säger lagledaren Robert Holmberg Bergentoft.

Matteo Boncinelli kommer att bo i Danmark och köra för en dansk klubb samtidigt som han kör för Griparna.

Matteo Boncinelli kommer att bo i Danmark och köra för en dansk klubb samtidigt som han kör för Griparna.

Foto: Privat

Speedway2025-01-21 19:38

Nyheten i korthet

  • Griparna Speedwayklubb har skrivit kontrakt med italienska föraren Matteo Boncinelli, vilket är första gången klubben har en italiensk förare. Boncinelli är sju gånger italiensk mästare i flattrack och speedway.
  • Boncinelli kommer också att fortsätta köra för den danska klubben Slangerup, vilket lagledaren ser som positivt eftersom det gör schemaläggningen enklare.
  • Klubben har även signat den unga föraren Elliot Carlmark från Hagfors, vilket innebär att truppen nu består av nio förare. Lagledaren avslöjar att en tionde förare är på väg att signas.

– Han är sju gånger italiensk mästare i flattrack och speedway, berättar lagledaren.

I flattrack använder sig deltagarna av mer motocrossliknande hojar och de kör varv på varv på en bana.

– Oftast på speedwaybanor. Men då är de många fler på banan än fyra.

Det var den tidigare Gripföraren Kenneth Hansen som tipsade Robert om Matteo Boncinelli. Han har och kommer att fortsätta köra för en dansk klubb, Slangerup, samma som Griparnas Patrick Kruse faktiskt.

– Det är bra, då har de samma körschema. Kör alla för olika lag så är det inte lätt att få ihop det, säger lagledaren.

Matteo Boncinelli går in på 2,0 i snitt.

– Det här kommer bli mitt första riktigt proffsår inom speedwayen efter att ha kört i två år. Jag hoppas att ett kontrakt med en svensk klubb ska göra mig snabbare och utveckla min körteknik. Jag är ganska enkel i min åkning, jag vill samla så mycket poäng som möjligt och hjälpa mina lagkompisar, kommenterar italienaren sin signering.

Lagledaren har även hunnit signa unge Elliot Carlmark från Habo. Han gör sin första säsong med en 500-kubikare. Därmed är truppens antal uppe i nio förare.

– Jag har en kille till signad, men där har jag inte fått tillbaka kopian på kontraktet. Så vi är tio. Nu gäller det att ha is i magen så att man väljer rätt. Jag ska verkligen försöka få till det med den sista föraren, en svensk med högre snitt.

Han har två på gång, en som han tror mer på.

– Vi har en dialog. Jag har nästan en månad till på mig men jag känner en press att bli klar. Jag känner att jag vill vara i tid. Men jag vill inte stressa för mycket för det ska kännas rätt i laget.

Han tror inte att han med det lag han har nu kommer att gå över taksnittet, som är satt i allsvenskan.

– Men det gäller att jag inte går under golvsnittet.

Så därför är det viktigt att du kan skriva kontrakt med den svenska föraren?

– Ja, exakt.

Taksnittet är 11,000 och golvsnitt har höjts från förra året från 8.000 till 8,500.

Den 2–3 maj samlas killarna i truppen för första gången i Nyköping. De får testa banan och träffa sponsorer, supportrar och press. Den 8 maj drar sedan serien igång med match mot Solkatterna. Det lag som man förlorade guldet emot i höstas.

– De har inte tappat så många av sina förare, bara Joel Andersson. Men de har fått Christoffer Selvin. Det kan bli en riktigt rolig match. Vi får se till att ändra siffrorna från den sista matchen i finalen.

Griparna 2025

Matteo Boncinelli, Italien, 2.000 (Ny)

Mika Meijer, Nederländerna, 2.000 (Ny)

Dimitri Buch, Danmark, 2.000 (Ny)

Ben Iken, Tyskland, 2.000 (Ny)

Patrick Kruse, Sverige, 1.250

Lasse Fredriksen, Norge, 1.250 (Ny)

Alexander Jacobsson Sundkvist, Sverige, 0.500 (Ny)

Emil Albrechtsen, Sverige, 0.500 (Ny)

Elliot Carlmar, Sverige, 0.500 (Ny)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!