– Det är ett väldigt tråkigt beslut att ta för alla inblandade parter, men det finns inga indikationer från myndigheterna att det kommer att ske några lättnader i närtid gällande publikrestriktionerna, och då kommer man till en punkt där man får inse fakta redan nu, säger Tony Olsson, grenchef på Svemo.
Alla de allsvenska klubbarna är inne på helt samma linje.
– Och det var jätteviktigt att vi står enade bakom det här beslutet. Det är naturligtvis oerhört tråkigt rent sportsligt eftersom vi på kort tid hade fått ihop ett härligt lag där både Kim Nilsson och John Lindman var tillbaka i klubben. Men ekonomiskt var det helt rätt, säger Mats Boström.
När det gäller klubbar var det osäkert med allsvensk start i Eskilstuna där Team Rapid förra året var finalist; utan kombinationslagen finns det bara Griparna samt klassikerlagen Vargarna och Valsarna kvar. Bara tre lag.
– Vargarna, Valsarna och Griparna måste snacka ihop oss så vi inte blir överkörda i den kommande diskussionen. Jag har redan snackat med Valsarna om en serieförening. Men ingen av de tre föreningarna hade överlevt en allsvenska utan publik där vi också hade fått köra utan de bästa förarna. Vi är jätteberoende av publiken, säger Marcus Werngren.
Men hade ni inte kunnat köra en komprimerad allsvenska med så få lag med ett senare beslut?
– Jag tycker ändå att det var viktigt att ta ett sådant här beslut redan nu. Vi har inte velat eller kunnat jagat sponsorer i rådande läge. Klubbarna var överens om att det tar två till tre veckor efter ändrade restriktionerna innan vi är redo att köra, säger Werngren.
Tycker du att det är rimligt med publikförbud på era stora och luftiga utomhusarenor medan mycket annat tillåts?
– Både ja och nej. Visst, vi skulle gärna vilja köra och det skulle gå att hitta ett system med fållor över våra stora ytor. Men skulle någon enda människa dö i corona bara för att vi vill köra speedway är det inte värt det. Sedan får vi ju se hur det blir med elitserielagens VIP-sektioner som kan gå under restauranglagen.
Hur ser det ut med ekonomin just nu?
– Vi har haft ett hårt jobb men har kontroll på den. Vi har inga fasta kostnader för förare, utan betalar per match – inga sign on-betalningar. Vi kommer klara oss har fått skjuta på vissa amorteringar till kommunen, så vi klarar oss tack vare pengarna från RF. De allsvenska klubbarna fick 110000 kronor var.