Griparnas storstjärna kan bli fast i Polen

Polska ligan kräver att Peter Ljung stannar i landet hela säsongen. Därmed kan Griparna tappa sin bärande allsvenska storstjärna.

Peter Ljung har hamnat i en rävsax. Den peningstinna polska ligan kräver att alla förare bor kvar i landet hela säsongen. Vetlandas – och Griparnas – så bärande förare står inför ett svårt dilemma.

Peter Ljung har hamnat i en rävsax. Den peningstinna polska ligan kräver att alla förare bor kvar i landet hela säsongen. Vetlandas – och Griparnas – så bärande förare står inför ett svårt dilemma.

Foto: Jens Alvin

Speedway2020-04-29 15:26

Speedwayproffsen har det verkligen inte lätt just nu. Kravet att bo kvar i Polen känns väldigt tufft, både för det sociala och sportsliga. Samtidigt startar elitserien förvisso tidigast 2 juni men senast 11 augusti. 

– Nej, det är verkligen inte lätt – en väldigt konstig situation och balansgång. Om jag väljer att åka Polen och bo där har jag ju bränt mina skepp här i Sverige, säger Peter Ljung till SN-sporten. 

Coronavåren ställer verkligen hela tillvaron på sin spets även för professionella idrottare.

– Samtidigt fick jag bara några dagar på mig att i alla fall hinta om hur jag ska göra; mer eller mindre redan på onsdagskvällen. Det känns jävligt underligt. Det är ju i Sverige som jag bor med min familj och elitserien min moderliga – men å andra sidan kan det ju bli så att man offrar polska ligan för en svensk säsong som kanske inte blir av.

Peter Ljung hade tidigt koll på allt material inför säsongen.

– Ja, för fan, allt nybyggt var klart redan i slutet av oktober. Jag vill helst testa när jag fortfarande är i god åkform, så alla grejor är helt förberedda. Hälften finns i Polen, där jag har min mekanikerbas, och hälften i Sverige.

Griparnas lagledare Mats Boström har byggt hela laget kring heatledarna Peter Ljung och Kim Nilsson, som i sin tur är kontrakterad för polska andraligan.

 – Jag har inte pratat med Ljung efter den polska ligans nya krav kom ut. Klart är att det kommer att fattas förare om gränserna är stängda. Det kan ju bli aktuellt med femmannalag eller sexmannalag då de allsvenska klubbarna inte har folk, säger Griparnas återkommande lagledare Mats Boström.

De allsvenska klubbarna fick till en början väldigt få besked, men har nu ordnat en egen kontaktgrupp.

– Vi har tre olika alternativ. OM vi kommer i gång. Vi vet ju fortfarande inte om det går att komma till start alls, men det vore väldigt illa för sporten om hela säsongen ryker. 

Hur ser alternativen ut?

– Det är så mycket som spelar in och just nu vet vi ju ingenting om framtida restriktioner så vi vill inte gå ut med detaljer som antal omgångar och sådant. Sedan är ingen klubb i närheten av budgeten just nu. Vi skrev flera avtal när vi fick tillbaka John (Lindman) – som Nyköpingskille bara SKA han ju köra i Griparna – och Kim (Nilsson) som ju startade sin karriär här. Men när sponsorerna började permittera folk tog det tvärstopp.

Det finns i alla fall en samstämmighet hos de allsvenska klubbarna.

 – Absolut, alls klubbar är överens om att man vill komma i gång så snart som möjligt – men i allsvenskan är det ju helt otänkbart att köra utan publik. Vi har plan A, B och C. Konkreta planer. Och vi håller oss uppdaterade, så mycket som det går. 

Under tiden jobbas det på med den delvis nya Svanstabanan: 

– Vi rev upp hela banan. Nu håller Janne Bruhn på och jobbar med väghyvel och trycker ner materialet. Regnet var välkommet och så har vi vattnat mycket. Vi är tio–femton man som har hur mycket jobb som helst, bara ekonomin begränsar.

Ironiskt nog kändes årets allsvenska lagbygge på många olika sätt är i fara rejält bra för återvändande Boström.

– Helrätt! John och Kim är ju föredömen med både livsstil och fysträning. Kim är ett föredöme på så många sätt för att vara elitförare. Sedan har de mycket kontakter i stan och kan dra ytterligare några hundra till matcherna. Ljung har jag alltid velat ha till mina lag, i år stämde det med snitt och allt.

Griparnas bärande förare

Peter Ljung, den förare som har kört in flest poäng de senaste åren i allsvenskan.

Kim Nilsson, återkommer efter en tid i Vargarna och är tvåa på samma lista.

Anton Karlsson, juniorlandslagsman som nu har lärt sig Svanstaovalen. 

John Lindman, frejdigt körande Nyköpingsförare som är tillbaka och tror på bra år.

Philip Hellström Bängs, tog för sig redan första seniorsäsongen på 500-kubikare.

Noel Wahlqvist, VM-trea från i fjol på 250-kubikare – fyller 16 år och går i Bängs fotspår. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!