– Det kändes RIKTIGT bra ute på banan och vi hade ju kunnat köra heatträning – men vi får vänta med sådant tills det inte är så hög belastning på sjukhusen, säger Kim Nilsson.
Hur orolig är tillvaron för ett speedwayproffs i coronatider?
– Det är jäkligt tråkigt, dels har man ju investerat motorer och massa andra grejor för att ha bra cyklar både i Polen och Sverige och så har man tränat hela vintern för att det ska dra i gång nu – och så gör det inte det, säger Kim med ett snett leende.
Få förare kommer så bra förberedda för en allsvensk säsong.
– Jag tänker väl speedway...20 timmar om dygnet i alla fall; har mycket nytt och någon ny motor som jag tror ska passa mig bättre under olika förhållanden.
Kim skulle redan ha varit i gång i polska andraligan. Allt var redo när det ställdes in.
– Medan andra jobbar hemma har jag i stället fått vara ute på olika jobb. Jag får ju ingen inkomst av speedwayen just nu medan exempelvis min polska mekaniker ska ha ut sin lön ändå.
Kim sparkar vanemässigt för att känna på underlaget i depåkurvan på Svanstaovalen där tillbakakomne lagledaren Mats Boström har beordrat fram tjockare material.
– Förra året var det väldigt hårt, halt och svårt att köra om här i Nyköping. Mats brukar vilja ha tjockt material, men det är juu inte han som ska köra, ha ha. Vi har kommit överens om ett mellanting som ska ge säkrare, roligare och mer publikvänlig speedway. Underhållningen är jätteviktigt.
Boström var den stora anledningen till att Kim valde Griparna igen.
– Vi vet exakt var vi har varandra och det är alltid högt till tak. Till Boström kan man säga vad man tycker och så är det inte alltid i speedwayklubbar världen över, ler Kim.
Han har ett SM-silver från Svanstabanan och få svenskar är snabbare från innerspåren på den här ovalen. I Norrköping är det frågan om någon i världen slår honom.
– Jämför du Kråkvilan med de längsta banorna, som i Gislaved, är det två olika sporter. Länge sedan jag kom dit som bortaförare, så det ska bli speciellt.
Vad tror du om årets allsvenska?
– Vårt lag tror jag i alla fall har chansen att vinna serien. Det har bra balans där jag och Peter Ljung är tänkta att dra ett ganska tungt lass, men mixen med flera väldigt intressanta unga förare är bra.
Den svårast frågan till sist, när drar serien i gång?
– Jag hoppas fortfarande på juni. Det jobbar jag hundra procent för nu. Sedan får vi ju se...