Sedan Percy Lundkvist försvunnit från ordförandeposten håller ett nytt Griparna på att växa fram. Klubben styrs fortfarande av en interrimsstyrelse. Det arbetas hårt för att få en ny styrelse klar så att ett extra årsmöte kan hållas och dessa kan väljas.
– Det är fortfarande lite rörigt, säger Rolf Wallin, medlem i Griparna och med lång erfarenhet i klubben. Han finns med i kulisserna med arbetet.
Klart är i alla fall att Mats Boström kommer tillbaka som lagledare.
– Ja, jag har blivit tillfrågad av aktieägarna och har sagt ja. Det ska bli inspirerande och kul, säger Mats.
Han behöver egentligen ingen närmare presentation. Har tolv säsonger bakom sig som lagledare i Griparna, från 2000-2012. Var sedan tre säsonger i Vargarna, 2015–17.
På torsdagskvällen kunde han presentera tre förare, Kim Nilsson, John Lindman och Noel Wahlqvist.
– När jag tog över var det första vi kom fram till att ta hem John Lindman. Det är ju en Nyköpingskille, säger Mats.
John var senast i Griparna första hälften av säsongen 2016.
– Fjolåret var väl inte min bästa säsong. Det har varit lite trögt de två senaste åren, konstaterar John som bara fick köra en elitseriematch med Västervik förra säsongen.
I allsvenskan blev det nio matcher i VIP speedway.
Stockholmskillen Kim Nilsson är också ett synnerligen känt ansikte på Nyköpings motorstadion.
– Jag körde här mellan 2007–2010. Sedan säsongerna -14 och -15, säger Kim som sedan anfört arga konkurrenten Vargarna från Norrköping i allsvenskan.
– Jag är väl hyfsat nöjd med hela förra säsongen. Kom visserligen trea på SM som jag hade som målsättning att vinna. Men det är små marginaler, säger Kim.
För Norrköpings Tidningar förklarar Kim i en intervju att han lämnar Vargarna på grund av det röriga ekonomiska läget. Klubben är skyldig Kim pengar.
Den tredje klara föraren är kanske inte riktigt lika känd. 15-årige Noel Wahlqvist kommer från Västervik och gör säsongen som kommer debut i 500 kubik.
– Jag har provat på lite. Det är inte så stor skillnad, säger Noel.
Den gångna säsongen tog han ett VM-brons i 250 kubik, så det är en stor talang Griparna fått klart med.
Vad gäller den gångna säsongens toppförare Peter Ljung och Oliver Berntzon låter det på Boström som att de inte kommer att bli kvar. Kontraktsförslag finns dock ute till en mängd förare.
– Vi har satt deadline till fredag, annars måste vi gå vidare, säger Boström.