Först skrev Alexander Jacobsson Sundkvist på, sedan Ben Iken och till sist Emil Albrechtsen. Två svenska förare och en tysk ansluter till Griptruppen som även består av Patrick Kruse – den ende föraren som är kvar efter förra säsongen – och norrmannen Lasse Madland Fredriksen, som skrev på innan jul.
Det har bara rasslat till. Enkelt att vara lagledare?
– Ha ha, ja riktigt så enkelt är det inte, men många förare har hört av sig. Tyvärr är det inte så många svenskar som ringt och alla har ett snitt på 0,5, säger Robert Holmberg Bergentoft.
Ett lag får ha ett visst totalt snitt på förarna, ju bättre en förare är desto högre snitt har de.
Redan nu har han tre svenska förare som de allsvenska klubbarna kommit överens om att använda sig av. Svenskkvoten är alltså fylld.
Alexander Jacobsson Sundkvist, 22 år, är från Eskilstuna och har kört för Smederna. Men säsongen som gick tävlade han för Gislaved i allsvenskan.
– Han och jag har haft kontakt länge. Han körde nog inte så många race förra året, säger lagledaren.
Detsamma gäller Emil Albrechtsen, 25 år, som faktiskt kommer att göra sin första säsong på en 500-kubikare.
– Han kommer från Habo. Han körde 85-kubikare 2013, men skadade sig året efter och sedan har han inte kört någon speedway alls.
Ett oskrivet kort?
– Ja, men jag tror att det kan bli bra. Han kommer att köra för Piraterna i division 1 också 2025, så han kommer få mycket rutin. Det är en seriös kille som vill satsa på speedwayen nu.
Ben Iken, 20 år, är en ung tysk förmåga som gör sin premiärsäsong i Sverige för just Griparna.
– Jag har sett mycket klipp på honom. Han verkar vara en mycket fokuserad förare, som gillar att ta risker och han kör hårt. Han ska också köra för Landshut (tysk klubb, reds. anm.). Han har haft kontrakt med dem i två år, men fick inte köra så mycket i år. Vi ska se till att det fungerar så att han kan köra för båda klubbarna.
Robert Holmberg Bergentoft tror att TMA bolaget arena, som är en erkänt svår teknisk bana, kommer att passa killarna bra.
– Det är inte bara att brassa på utan man måste se hur kurvorna är. Vi kommer att ha träningsläger under ett par dagar i slutet av april så att förarna ska få känna på den, säger han.
Även om han nu har fem förare av de sju som ska finnas i truppen, så fortsätter han att jobba hårt för att få in de resterande snart. Kanske kan ett par bli klara redan i veckan.
Du hade en toppförare på ingång, hur går det med den dealen?
– Det är inte riktigt klart. Vi har inte riktigt kommit överens ännu.