Jimmy Karlsson var en bangolfande bollbohem. När han vägde över 140 kilo och skulle träna ner sig i vikt upptäckte han snart nog en talang för cykling – och fick överraskande snabbt framgång på tävlingar.
Men varför göra det enkelt för sig. Karlsson började träna triathlon – och valde den TUFFA Ironmandistansen.
– Jag började ju tävla på cykel. Och när jag väl var framme och skulle göra min första Ironman i Kalmar hade jag en av de bästa cykeltiderna och 9.26 totalt.
Sedan dess har han blivit fast för långdistansformen av triathlon.
– Triathlon är en bra umgängesform oavsett nivå. Men så gillar jag utmaningar – och simningen som jag var riktigt dålig på börjar bli bättre. Halvironman, som jag ska satsa på inför det kommande året, kan passa mig på många sätt.
En vådlig cykelvurpa där nyckelbenet bokstavligen fick lappas ihop inte gjorde vägen rakare eller lättare.
– Jag känner fortfarande av skadan när belastningen ökas i simningen. Men jag gjorde som läkarna sa, följde rehabplanen till punkt och pricka – så nu kan jag i stort sett köra för fullt.
Förutom att få upp farten lite vill han som 35-åring ge kroppen i alla fall ett år med lite kortare pass.
– Att träna och tävla i ironman är inte alls hälsosamt för kroppen. Man måste verkligen älska smärta om man ska göra ett bra maraton. Då handlar det också mycket om att inte ta ut för mycket energi i cyklingen. När loppet avslutas med en halvmara kan man mera energikompensera med gel och liknande och gå på hårdare i cyklingen.
Hoffa gillar teknik och detaljer. Han går igenom detalj för detalj av en tävlingscykel som ligger på 150000 kronor.
– Jag provat mig fram till det som passar mig bäst. Förutom att det är kul med prylar så vet jag att den kanske snabbaste ironmancyklisten kör med nästan exakt samma sorts grejor. Då vet jag att det GÅR att köra snabbt för mig också, säger Hoffa som till och med har sensorer på skorna för att effektivisera löpträningen.
Han åker ner till Bahrain utan servicehjälp och tar egentligen bara hjälp av Robert Berg och kompani på morgonsimningarna.
– Jag har varit min egen labbråtta från första början när det gäller träning.
Jimmy letar även tävlingar utomlands. Han har kört Haugesunds tuffa ironman ett par gånger och var senast två placeringar från att kvala in till Hawaii.
– Där var simningen riktigt bra. Cyklingen är jättetuff och löpningen ändå okej med tanke på det. Men nära skjuter ingen hare, så jag bestämde mig för att starta i Kalmar också fast det bara var sex veckor mellan loppen; lite väl tajt.
Nästa säsong tjuvstartar redan i helgen i det exotiska tävlingslandet Bahrain. Hoffa har goda förhoppningar att satsningen på tre halvdistanser fram till försommaren ska bli lyckad.
– Det känns riktigt bra. Cykelbanan är bara småkuperad på mestadels motorväg och passar mina starka cykelben och så avslutas det med pankaksplatt löpning på en trefilig huvudled med svart asfalt, rapporterar Hoffa krasst.
Det finns, såklart, ett tidsmål med i bilden.
– Jag siktar på 4.15 och då finns chansen på en av de som det verkar runt sju slotplatserna till VM I Nya Zeeland i november. Det skulle mest vara en kul grej, annars kanske jag lägger in 2020 års enda ironman på hösten.
För drömmen finns kvar: VM i ironman på Hawaii.
– Och då kan jag inte vänta tills jag har fyllt 40, då ökar konkurrensen, säger Hoffa med ett skratt.