Nya pendlarbiljetten – flipp eller flopp?

Politikerna hoppades att fler pendlare skulle skippa bilen och hoppa på bussen när de fick ett billigare och smidigare biljettalternativ. Nu var det tre månader sedan Movingo infördes. Men antalet bussresenärer står stadigt still.

Det nya pendlarbiljetten Movingo har inte påverkat antalet busspendlare mellan Trosa och Stockholm. "Nej, det är ungefär samma som vanligt än så länge. Det har väl inte slagit igenom hundra", säger Tomas Iwanowski, trafikchef på Åkerbergs trafik.

Det nya pendlarbiljetten Movingo har inte påverkat antalet busspendlare mellan Trosa och Stockholm. "Nej, det är ungefär samma som vanligt än så länge. Det har väl inte slagit igenom hundra", säger Tomas Iwanowski, trafikchef på Åkerbergs trafik.

Foto:

Trosa2018-01-07 18:00

I Trosa pendlar över 3300 personer till jobbet, enligt SCB:s senaste undersökning (2015). Av dem tar de allra flesta bilen. Något som kommunpolitikerna hoppades skulle förändras med det nya biljettsystem Movingo som flätar samman regional- och lokaltrafik i Mälardalen och Stockholm.

– Just i Trosa kommun där många pendlar till sina arbeten blir det extra viktigt att det finns en bra kollektivtrafik för att folk ska välja det framför bilen och det är därför som vi har slitit så mycket med att ta fram ett system som inkluderar tåg, bussar, tunnelbanor, Stockolms trafik och vår egen trafik i ett och samma färdbevis, sa kommunalrådet Daniel Portnoff (M) till SN innan biljetten infördes den första oktober.

Antalet bussresenärer mellan Trosa och Stockholm har dock inte ökat sedan Movingo ersatte det tidigare TiM- och SJ- kortet. Det berättar Tomas Iwanowski, trafikchef på Åkerbergs trafik som driver bussföretaget.

– Nej, vi har inte märkt några förändringar i resandeströmmar eller så där, än så länge. Det tar väll en stund innan det sätter sig. Innan folk har kommit på hur de ska åka, säger han.

Trots det tror han på det nya konceptet.

– Det blir mer attraktivt över huvud taget. Så det kommer att vara bra för både oss och för Sj, Sörmlandstrafiken, miljön och allt möjligt, säger trafikchefen.

Antalet bussresenärer har ökat årligen sedan den första Trosabussen lämnade stationen med drygt 100 passagerare sommaren 2010. Nu har dock den stigande kurvan börjat plana ut. I snitt 300 resenärer tar bussen dagligen. Omkring 30 procent av dem är barn eller ungdomar.

Om resenärerna väljer tåg eller buss beror ofta på slutdestinationen.

– Vi har bättre bytespunkt, om man ska med tunnelbanan någonstans, än tåget från Vagnhärad, säger Tomas Iwanowski.

Den vana pendlaren Olle Gibeck instämmer. Han brukade åka vidare från Trosabussens slutstation, innan han nyligen bytte till ett jobb närmare Centralstationen. Då övergick han till tågtrafik, trots att han anser den vara mer opålitlig.

– Bussen är lite mer pålitlig än tåget framförallt. Jag har åkt med den i fem år, och bara en gång har det blivit fullständigt kaos. Den har varit sen, men den har aldrig försvunnit liksom.

Han är positiv till det nya biljettsystemet, trots att han inte får mer pengar i fickan. Om han hade jobbat kvar på sitt gamla jobb hade han dock sparat ungefär 500 kronor i månaden.

Trosabussen

Pris 30 dagar: 2 000 kr (vuxna), 1 500 kr (ungdom/student).

Pris enkel resa: 143 kr.

Stationer: Trosa hamn, Trosa centrum, Trosaporten, Åda (endast helger) Vagnhärad Järnvägsstation, Liljeholmen.

Första avgång (från Trosa, mot Liljeholmen): 15:15 vardagar, 7:00 helger.

Sista avgång (mot Trosa, från Liljeholmen): 23:30 vardagar, 20:00 helger.

Antal avgångar: 15vardagar, 10 helger.

Tid: ca 55 minuter. (0 byten)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!