I fredagens SN kunde man läsa om att Trosa faller jämfört med andra kommuner i Skolverkets statistik över niondeklassarnas behörighet till gymnasiet. Samtidigt klättrade Gnesta i samma statistiktabeller.
På torsdagen släppte Lärarförbundet sin årliga lista över landets bästa skolkommuner, men här rör sig de två grannkommunerna åt motsatt håll. Trosa kammar hem en respektabel 40:e plats, jämfört med plats 81 förra året, och är därmed bästa kommun i Sörmland. Gnesta rasar ner till plats 277 (plats 268 förra året), alltså en av Sveriges absolut sämsta kommuner på skolområdet, enligt fackförbundet.
Förklaringen till skillnaden mellan de två rapporterna är att Lärarförbundet baserar sin rankning på en lång rad olika kriterier, och tittar på både resultat och förutsättningar. Den betygsstatistik som ligger till grund för fackets bedömning är dessutom från 2016, medan statistiken från Skolverket bygger på årsfärska siffror.
‒Jag är jätteglad över att vi rör oss åt rätt håll. Framför allt är det våra lärare som ska ha tack, vi har duktiga pedagoger i Trosa, säger Mats Larsson, skolchef i Trosa kommun.
Även Lärarförbundets lokala avdelning i Trosa är belåten med kommunens placering.
‒Det är ett glädjande resultat. Nöjda ska vi inte vara förr än vi når förstaplatsen, men det går åt rätt håll. Politikerna i Trosa har prioriterat skolan sedan 2010 och vi har ett bra klimat. Vi känner också att man lyssnar på oss i facket, säger Britten Pettersson, ordförande för Lärarförbundet i Trosa.
Erika Isaksson, utvecklingsstrateg på barn- och utbildningsförvaltningen i Gnesta, kommenterar Lärarförbundets lista såhär:
‒Vi vet att vi hade låga resultat 2016, precis som året innan. Vi påbörjade ett stort utvecklingsarbete förra året, och årets nior hade betydligt högre resultat, säger Erika Isaksson.
Gnesta får relativt bra poäng i kategorierna "resurser" (hur mycket pengar som satsas per elev), "lön" och "högskolebehörighet". Men i övriga delkriterier hamnar kommunen långt ner i statistiken.
‒Ärligt talat så har vi på förvaltningen inte pratat så mycket om det här. Vi ligger där vi ligger och vi jobbar för att alla barn ska ha en så bra skola och förskola som möjligt, oavsett vad Lärarförbundets rankning säger, menar Erika Isaksson.