Männen bakom imperiet i Trosa

Männen bakom imperiet i Trosa

Trosa
Lästid cirka 5 min

Apelago har prisats för sin modernisering och upprustning av Trosas gästhamn. Andra tycker att företagets explosionsartade tillväxt har börjat likna ett monopol. SN har träffat Johan Wolpher Wekell, grundare av Apelago, och hans affärspartner Henrik Richter.

Det som idag är Apelago – Trosaimperiet som driver gästhamnen, campingen, skärgårdstrafiken och flera restauranger i Trosa – började som ett renodlat eventföretag för sju år sedan.

Johan Wolpher Wekell har då precis flyttat hem till Sverige och Trosa från Norge, där han arbetat som kock och kommersiell helikopterpilot. Med erfarenheterna från den amerikanska eventbranschen startar han det Trosabaserade företaget Apelago.

– När jag startade då, 2017, var det rätt enkelt. Det var båtturer: Jag körde, lagade mat och körde ut folk med båt i skärgården. Mycket företagsgig, där jag åkte ut med några kunder och så körde vi femkamp och lagade mat.

undefined
Trosaentreprenören Johan Wolpher Wekell är 35 år gammal.

Ett år senare avslutar Trosa kommun med kort varsel avtalet med den mångåriga hamnfogden, ett avtal som skulle ha löpt till år 2023. Gästhamnen har inte levt upp till kravbilden, enligt kommunen. 

Skilsmässan blir sårig och Trosa kommun går i slutändan med på att betala hamnfogden 500 000 kronor efter att han stämt kommunen för att ha hävt avtalet på ogiltiga grunder.

Hamnen hade gått ner sig lite

Wolpher Wekell

För Apelago är det dramatiska avslutet början på något stort. Kommunen är nu på jakt efter en ny entreprenör för hamnen och Johan Wolpher Wekell ser en möjlighet att förbättra det han länge har tyckt behöver förbättring.

– Hamnen hade gått ner sig lite under ett antal år. Det var nog de flesta överens om. Det var ju knappt någon som gick ut hit då – det var som att Trosa tog slut där hamnen började. Och jag har aldrig förstått varför det ska vara så. Jag såg att det fanns större potential här, om man hade ambitionen, säger han.

undefined
Johan Wolpher Wekell (t h) och hans före detta chef Henrik Richter. Idag äger och driver de Apelago ihop.

Han tar då kontakt med Henrik Richter, delägare i Smaksensation som ligger bakom Fina fisken och Visthuset. Många år tidigare hade Johan Wolpher Wekell jobbat som kock på just Fina fisken, med Henrik Richter som chef.

Nu blir de i stället affärspartners. Henrik Richter och hans partners i Smaksensation nappar på Wolpher Wekells förslag: Smaksensation köper in sig i Apelago, och tillsammans vinner de upphandlingen för gästhamnen.

undefined
Johan Wolpher Wekell känner och hejar på de flesta när han rör sig i Trosa hamn.

Fyra år och en pandemi senare har de totalförändrat Trosas gästhamn. Apelago har vuxit explosionsartat: De har vunnit upphandlingen för driften av Trosa havsbad och camping, de har vunnit upphandlingen för stugbyn på Kråmö, och har börjat köra skärgårdstrafik mellan hamnen, Kråmö och campingen. 

Företaget har just nu ungefär 100 anställda, och dessutom har Apelago börjat göra pengar: omsättningen har ökat med nästan 200 procent från första året i hamnen år 2019, till 2023.

Med andra ord: har man bott i Trosa de senaste åren har de varit svåra att missa.

Apelago är onekligen en framgångssaga, både PR- och affärsmässigt. Landshövding Beatrice Ask överlämnade nyligen priset "Årets Sörmlandsföretagare" till Johan Wolpher Wekell, och året innan blev han utsedd till "Årets Trosaföretagare" av kommunen.

undefined
Trosa hamn har plats för 110 båtar.

Det är kanske föga förvånande att Trosa kommun, och Sörmlands län, är positiva till Apelagos framgång.

Men det har funnits kritiska röster till utvecklingen, som frågat sig hur mycket man egentligen kan ta över av en stads näring innan man hamnar i en monopolistisk situation.

Det märks att Johan Wolpher Wekell och Henrik Richter går igång lite när de får frågan.

– Det finns de som tycker att vi har tagit något sorts monopol, och att vi växt oss så stora. Men jag kan ha lite svårt att förstå den kritiken, för allt vi har tagit över driften för har ju varit upphandlingar som alla kan lämna anbud på. Och det är ju det tråkiga i det här: när vi tog över campingen hade vi inte en enda konkurrent. Det var ingen som var intresserad, säger Johan Wolpher Wekell.

Henrik Richter fyller i:

– Men även där lämnande vi in ett välarbetat anbud som jag tror att vi hade kommit långt på ändå, i vilken konkurrens som helst.

– Det är klart att det är lite tråkigt, att det finns de som tycker att vi bara "får" grejer. Vi har alltid välkomnat att konkurrensutsätta oss, och känner man att man kan göra det bättre: kör! säger Johan Wolpher Wekell.

undefined
Den nybyggda minigolfbanan ute vid Trosa camping och havsbad, som Apelago driver.

Apelagoägarna menar att företagets framväxt skapat synergier som alla företagare i Trosa kan tjäna pengar på.

– De finns en missuppfattning att de som är på campingen bara sitter därute och dricker lådvin – men det stämmer verkligen inte. De allra flesta vill göra och se saker, äta god mat, gå runt i butiker, och det tjänar ju alla på, säger Henrik Richter.

Framgången har väckt intresse från andra kommuner, berättar männen bakom Apelago Group.

– Det är flera som har varit här och tittat och velat förstå hur vi har gjort. Det är ju väldigt kul, säger Johan Wolpher Wekell.

Framtiden för Apelago är oviss, i vart fall så långt SN får veta. Duon säger att det inte finns några konkreta planer för ytterligare expansion i Trosa. Företaget har växt så snabbt att Apelago verkar behöva en sorts andningspaus.

– Nu har vi ju en massa människor som vi måste betala lön till varje månad. Då kan man inte göra lika galna satsningar som vi gjorde i början. Vi är nästan hundra anställda, och när så många människor har sin inkomst hängande på dig, då har du ett rätt stort ansvar, säger Johan Wolpher Wekell.

undefined
Apelago har också börjat köra skärgårdstrafik i Trosa skärgård.

Intresset från andra kommuner verkar dock ha väckt tankar. På frågan om huruvida Apelago kommer att expandera utanför Trosa är Richter och Wolpher Wekell något vaga, men det är tydligt att det finns i tankarna.

– Vi vill röra oss inom service, det är inom de ramarna vi är bra. Men ja, det dyker det alltid upp möjligheter, tillfällen uppstår. Och de brukar vi vara rätt snabba på att ta, säger Johan Wolpher Wekell.

Henrik Richter utvecklar:

– Det finns ju närliggande kommuner som har liknande problem som Trosa tidigare har haft. Vi kan tänka oss fler gästhamnar, vi kan tänka oss fler campingar. Det hade varit jätteroligt att kunna växa genom att vara verksamma i fler kommuner i Sörmland. Men jag vet inte om vi är sugna på att sticka iväg alltför långt, säger han.