I vintras körde en bil in i trädgården hos Johan Isoz, som bor längs med vägen. Under året har han och grannen Krister Ceder försökt få hastigheten sänkt på vägen, från 70 kilometer i timmen till 50, men de har hela tiden fått avslag. Tidigare i veckan blev det klart att deras senaste överklagan avslås av Transportstyrelsen.
– Vi har försökt tre gånger att få hastigheten sänkt. Enligt Transportstyrelsen är det upp till föraren att anpassa hastigheten. Men det fungerar inte i verkligheten, det känns otäckt, säger Johan Isoz.
Krister Ceder har 7 barnbarn, där äldsta barnbarnet är elva år, och Johan Isoz har tre småbarn. Båda två är oroliga över en eventuell olycka och anser att Transportstyrelsen har fattat ett felaktigt beslut.
– Det måste vara bättre med förebyggande åtgärder. Förr eller senare kommer det att ske en olycka. Det är ingen samhällskostnad att sätta upp en skylt och skulle det vara så kan jag bekosta det själv, säger Johan.
– Jag vill inte se något av mina barnbarn eller Johans barn ligga med huvudet i asfalten, säger Krister.
Under året har det redan skett ett par olyckor på vägen. En av dem var när en bil körde in i Johans trädgård.
– Det var vinter och glashalt på vägen. Min fru såg inte bilen, det är väldigt dålig sikt som sagt, och så dök den bilen upp från ingenstans och personen försökte väja och körde rakt in i trädgården. Hade det varit en lägre hastighet hade det kanske inte blivit en olycka, säger Krister.
– Jag vill poängtera att det inte var förarens fel utan det var vägens fel, säger Johan.
Transportstyrelsen har inte besökt platsen. Man har tittat på olika kartor och det är det som ligger till grund för deras beslut.
– I trafikförordningen står det att föraren ska anpassa hastigheten. På kartorna ser man tydligt att det är bebyggelse men inte ett tätbebyggt område och då behöver inte hastigheten sänkas, säger Lena Martell, utredare Trafikverket.
Är det aktuellt med ett platsbesök?
– Ibland gör vi det, i det här fallet anser vi att det inte behövs, säger Lena Martell.