I samband med att det stod klart att MTR-koncernen skulle driva MÀlartÄg i MÀlardalen utsÄgs Eskilstunabördiga Frida Ukmar till vd för det nybildade bolaget MTR MÀlartÄg.
De 15 mÄnader som har följt sedan dess har varit problemfyllda. Tidningen har vid flera tillfÀllen uppmÀrksammat de bekymmer som MTR har brottats med, bland annat personalbrist och försenade tÄg. SÄ sent som den 19 september berÀttade Frida Ukmar för tidningen hur bolagets planer sÄg ut för att förbÀttra situationen nÀsta Är.
Men framtiden för MTR MÀlartÄg kommer inte att stakas ut av Frida Ukmar. Under onsdagen meddelande bolaget i ett pressmeddelande att Joakim Sundh tar över rollen som vd.
"Joakim Sundh har utsetts till ny VD för MTR MÀlartÄg och börjar sitt arbete omedelbart. I samband med Joakims tilltrÀde aviseras flera ÄtgÀrder för att skapa en större stabilitet bÄde för resenÀrer och personal", stÄr det att lÀsa i pressmeddelandet.
NÄgon anledning till skiftet av vd stÄr inte i pressmeddelandet dÀr Frida Ukmar över huvudtaget inte omnÀmns. Men att det ska röra sig om ett avskedande dementerar MTR:s presschef Carl Fredrik Johansson.
â Hon har inte fĂ„tt sparken. Hon har valt att sluta och det Ă€r hennes beslut. Anledningen till det Ă€r nĂ„got ni fĂ„r frĂ„ga henne om, det vet inte vi, sĂ€ger han.
Joakim Sundh kommer senast frĂ„n en roll som VD för MTR PendeltĂ„gen som kör pendeltĂ„gen i Stockholms lĂ€n. âResenĂ€rerna i MĂ€lardalen Ă€r vĂ€rda en riktigt bra tĂ„gtrafik som de kan lita pĂ„ och det Ă€r nĂ„got vi ska levereraâ, sĂ€ger han i pressmeddelandet.
â Han kommer in med ny energi och nya idĂ©er som vi hoppas ska göra verksamheten bĂ€ttre. Vi Ă€r lika medvetna som alla andra om att det inte har fungerat som vi vill, sĂ€ger Carl Fredrik Johansson.
I samband med skiftet av vd aviserar MTR MÀlartÄg ett antal ÄtgÀrder som de menar ska leda till "en stabilare och mer förutsÀgbar trafik i MÀlardalen". Man ska bland annat ta fram en tidtabell för 2023 som resenÀrerna kan lita pÄ och starta fler lokförarutbildningar.
âDe Ă€ndringar och Ă„tgĂ€rder vi nu kommer att genomföra Ă€r viktiga för att företaget ska kunna Ă„terfĂ„ förtroendet hos resenĂ€rerna. Vi kan inte lova att de kommer att mĂ€rka nĂ„got redan den hĂ€r veckan, men vi ska jobba hĂ„rt pĂ„ att fĂ„ fram en trafik som gĂ„r som den ska.â sĂ€ger Joakim Sundh.