Skolan har ett stort ansvar för ungas läsande

Med små medel förändrade vi ungdomarnas sätt att möta och hantera läsandet, skriver Edward Sevume.

Med små medel förändrade vi ungdomarnas sätt att möta och hantera läsandet, skriver Edward Sevume.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Debatt2023-06-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Michael Tengberg, professor vid Karlstads universitet skriver: unga läser inte. Han fortsätter med att påpeka att flera undersökningar visar att läsning på fritiden och i skolan har minskat drastiskt under de senaste decennierna. Tendensen är densamma bland de äldre eleverna (SvD Debatt 5/5). 

Långt från Karlstads universitet har Olof Jonmyren skrivit på SN:s ledarsida om sina upplevelser med bokbussen (SN 29/4). Man får inblick i författarens törst för läsandet. Som ung man väntade han på bokbussen för att låna böcker. Bokbussen blev nästan som ett fönster ut i världen. I vår fantasi kan vi visualisera hur han väntar på detta rullande bibliotek, bläddrar bland böckerna för att så småningom hitta just den titel som han vill få tag på efter att ha avverkat andra böcker. 

Med hjälp av texter skapar vi bilder. Men var fick författaren läslusten ifrån?

Göran Nordström arbetar med SCB:s stora undersökningar om levnadsförhållanden. Det handlar bland annat om bokläsning på fritiden. Hans upptäckt är slående. Bland befolkningen mellan 16 och äldre hade 34 procent i genomsnitt inte läst böcker alls det senaste året (2018-2019). Tio år tidigare var motsvarande siffra 29 procent. 

Jag varit med om och sett hur man med små medel kan entusiasmera ungdomar att läsa böcker. På 90-talet gjorde man ett experiment i Oxelösund, där elever på komvux blandades med gymnasieeleverna. Jag gick då på komvux och fick en fantastisk chans att läsa ihop med ungdomarna. 

Vid undervisning i svensk litteratur fick vi i uppdrag att berätta om en författare. Jag såg hur ungdomarna gick till biblioteket, delade på uppslagsverk i jakten efter en författare. Arbetet mynnade alltid ut i kopierande av sidorna, för att sedan rabbla upp för läraren när författaren föddes och vilka böcker som skrevs av denne – vilket inte var syftet med uppgiften. Jag berättade för läraren om vi skulle göra annorlunda. 

Jag fick hjälp med att starta en litterär förening, där man läste böcker och recenserade dessa. Med lärarens hjälp startade vi en Breviksskolans litterärförening. Arbetet påbörjades direkt och blev framgångsrikt. Eleverna började läsa riktiga böcker, samt redovisa i form av recensioner vad de hade läst. Vi startade ett litterärt magasin – Brevikskolans litterärmagasin (BLM) där vi publicerade recensionerna. Vi gjorde utställningar som besöktes av föräldrarna. Med små medel förändrade vi ungdomarnas sätt att möta och hantera läsandet. Skolans roll är viktig för att bidra till att unga läser.