Basket vid Släbro: "Hoppas verkligen att ni tänker om"

"Ungdomarna i Oppeby har fortfarande förlorat de basketplaner som hittills har varit tillräckliga för ungdomar", skriver insändarskribenten. Arkivfoto

"Ungdomarna i Oppeby har fortfarande förlorat de basketplaner som hittills har varit tillräckliga för ungdomar", skriver insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Francisco Seco

Insändare2022-07-02 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som svar på ”Fortsatt basketspel och mer i Oppeby” vill jag, fundersam förälder, bara understryka följande kring skolgården vid Släbroskolan. Högstadiet är flyttat till Omega och Alpha. Men högstadieungdomarna bor kvar i sina närområden. Ungdomarna går inte upp i rök bara för att skolorna centraliseras. Skolgårdar utgör skolungdomars lunga i den närmiljö där de bor. När man flyttar högstadieområden så försvinner ungdomars rekreationsområden i närheten av deras bostäder. Det är inte bra för ungdomarna.

Från och med årskurs 6 så spelar man basket på höga korgar i Sverige. Dessa korgar är 3,05 meter höga. Vid lågstadieskolan och i multiarenor så är det mycket ovanligt att basketkorgarna har full höjd, det vill säga 3,05 meter. Det är ju delvis det, samt att man har haft bra basketytor på Släbroskolan, som varit bra tills nu. Att bara bygga låga basketkorgar för samexistens i en trång multiyta är inte någonting som gagnar ungdomar i området. Det är enbart användbart för låg- och mellanstadiebarn.

Ungdomarna i Oppeby har fortfarande förlorat de basketplaner som hittills har varit tillräckliga för ungdomar och som till och med vuxna har kunnat spela på. En basketplan mäter egentligen 28X15 meter och korgarna är 3,05 meter höga. Om jag får lov att vara helt ärlig, så finns det ingen fullständig basketplan utomhus i Nyköping som mäter de måtten över huvud taget. Någonting som ungdomar bara kan drömma om. När jag ser era ritningar så ser jag inte några basketplaner vid Släbro. Hoppas verkligen att ni tänker om kring detta och att ni i och med detta svar fått ny kunskap.